Vinter och kyla



När jag var yngre läste jag boken Alive som handlar om de överlevande efter en flygplansolycka. I flera månader kämpar de för sin överlevnad i Anderna. Boken är skriven av några av de överlevande och orsakade ganska mycket rabalder när den kom ut. Kunde man verkligen äta en människa? Ja, om man ska överleva så gör man det.

En lite mer lättsam vinterbok är Fröken Smillas känsla för snö, boken är väldigt speciell och jag kan inte säga att jag gillade den speciellt mycket.

Desto mer gillade jag Station Zebra av Alistair MacLean, den boken handlar om några mäns överlevnad på sydpolen, efter att ha utsatts för sabotage.
En annan av mina favoriter är Lavinen av Desmond Bagley. För er som inte läst Bagley förut så skriver han en sorts äventyrsromaner och jag har ett gäng av dem i bokhyllan.

Det finns några svenska deckare som utspelar sig i snö och kyla, Åsa Larssons böcker om Rebecka Martinsson utspelar sig i Kiruna, flera av dem under vintern.

När jag tänker på snö och kyla tänker jag isbjörnar, böcker som handlar om isbjörnar - eller pansarbjörnar är Philip Pullmans triologi om Den mörka materian. Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren. Böckerna är skrivna för ungdom men passar vuxna precis lika bra.

Snö och is får mig också att tänka på den elaka drottningen i Häxan och Lejonet, del två i C S Lewis bokserie om Landet Narnia. Under många år har Narnia väntat på 2 söner av Adam och 2 döttrar av Eva som ska befria landet från den ondskefulla drottningen.

Barnen från Frostmofjället handlar om några syskon som förlorar sina föräldrar och för att få hålla ihop ger sig av på en vandring över fjället tillsammans med sin get Gullspria. Boken och sedemera filmen är underbara :)

Kommentarer

  1. Skulle inte kalla Fröken Smillas smak för lättsam, snarare mörk, mystisk och spännande med en färd ut i det okända, där något oerhört ligger och väntar i den grönländska isen. Lättsammare än Alive möjligen. Inte så svårt att vara det, tror jag. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar