Agenter och spioner

När jag var yngre prenumererade jag på Fantomen och Agent X9.
Vadå ? säger ni. Det är väl inga böcker. Nja, nej….men man kan i alla fall läsa serier och de kan ges ut i bokform ;)
Bland mina favoriter i Agent X9 var Modesty Blaise, en störtskön agent med en cool sidekick vid namn Willie. Modesty Blaise finns även i bokform dock har jag aldrig läst någon av dem.
I min källare har jag förmodligen fortfarande kvar ett seriealbum om Ed McBains kära 87e distrikt, där Steve Carella, Meyer Meyer  och Bert Kling. Böckerna har jag dessvärre sålt, man kan inte ha allt kvar J
Jag gillar deckare, inte för att det är mord i dem utan för att jag får hjälpa till att lösa en gåta. Som en rebus ;) De skotska deckarna om Rebus, (Ian Rankin) utgivna av mitt favoritförlag Minotaur är helt underbara.  Peter har dessvärre lämnat Rebus åt sitt öde och skriver nu deckare om andra personer.
Andra bra författare som Minotaur ger ut är Reginald Hill, Denise Mina, Peter Robinson.
Det finns många bra svenska böcker om detektiver och spioner. Nyligen läste jag en bok om ryska spioner i Stockholm efter 2:a världskrigets slut, den baseras på en verklig händelse och var riktigt intressant. Boken heter Kajas resa och är skriven av Carin Hjulström. Jag rekommenderar den för er som vill veta lite mer om Sveriges historia.    
När vi ändå är inne på spioner så måste jag väl ta upp Len Deighton som skrev många böcker om spioner. Några har filmatiserats, hade några av hans böcker men dessa har jag nog skänkt bort nu.

Spionen som kom in från kylan…
Eller i alla fall en Ulrika som vill ha vår ;)

Kommentarer

  1. Serier, för mig var och är det Tintin. I hyllan står några på originalspråk att fightas med vad det lider. Man växer inte ifrån det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar