Onsdagsfilosofi

Jag reserverar gärna böcker på Västerås Stadsbibliotek, det är gratis och man får ett litet sms när boken är klar att hämtas. Men jag köper också mycket böcker via Bokus för det är så bekvämt att köpa via nätet och man får ju trevlig bonus via medmera kortet lite då och då J
Rätt som det är kommer det sen ett pling i min mobil som säger att jag har en bok att hämta på stadsbiblioteket eller på postens uthämtningsställe.
Igår fick jag ett sms om att jag får hämta ”En egen plats” av Robert Goolrick, en bok som utspelar sig i den amerikanska södern i slutet av 1940-talet. Återkommer med recension på boken när jag läst ut den.
Apropå amerikanska södern så kom jag på tv-serien I nattens hetta som utspelar sig i den amerikanska södern på 60-talet, när den afroamerikanska befolkningen började hävda sin rätt i samhället. Boken som föregick serien är skriven av författaren John Ball. Boken är en underbar skildring av den amerikanska södern på 60-talet och jag rekommenderar varmt den till er som inte läst den förut.
En annan – lite mer speciell bok – som utspelar sig i södern är Midnatt i ondskans och godhetens trädgård, boken är rätt bra och filmen hyfsad. Boken och filmen utspelar sig i Savannah och är som sagt lite speciell och ganska mystisk.
Bokminne från förr
När jag var yngre fick jag en bok, som jag tyvärr inte längre har kvar, som handlade om en familj i Arizona där pojken åt goobernötter. Bokens titel kommer jag tyvärr inte ihåg längre men den var kul att läsa minns jag. Varför jag minns just den boken är nog de där goobernötterna som jag aldrig hade hört talas om då och först nu på senare år fått reda på vad det var. (även om nu Arizona inte tillhör sydstaterna så ligger det i södra USA

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar