Alla hjärtans dag betraktelser


Kärlek är härligt, underbart och ibland svårt. I bokens värld är det likaså, 

kärlek kan beskrivas och skrivas om på så många olika sätt.

Kärlek kan vara mellan två människor, mellan en man och hans bil, en kvinna och henn
es handväska eller den mellan en hund och hans husse.
Klassiska kärleksromaner finns det gott om, Jane Austen var föregångare till den genren med sina skildringar av 1700-talets uppvaktningar och kärleksvedermödor.


Nutidens kärleksromaner a la Harlequin är lättsmälta, ja jag kan läsa dem också men jag föredrar nog lite tjockare böcker med mer substans och innehåll. 

En av mina favoritförfattare inom den här genren är Nora Roberts, hon skriver spännande kärleksromaner. En av mina favoriter av henne är Pärlor från månen, del två i en triologi som handlar om tre syskon på Irland som alla finner kärleken. Nora tar gärna med de typiska irländska sägnerna i sina böcker och förtrollar sina läsare.


Tamara McKinleys böcker utspelas i Australiens outbacks och gärna i två olika tidsepoker. De är underbara skildringar av Australiens historia och får en att längta efter mer.

 
I någon bok jag läst om Australien har jag läst om Ayers Rock, numera Uluru, ursprungsbefolkningens heliga plats. Uluru är en plats jag nån gång i framtiden skulle vilja besöka vid en resa till Australien. Jag kan se mig gå där iklädd värsta skyddsutrustningen (för i Australien finns ju både ormar och spindlar som är supergiftiga)


Gammal goding
Ivanhoe, det om något är väl en bok om hjärta och smärta. En man som väljer mellan två kvinnor, olycklig kärlek. Fick av mamma några böcker som hon haft som ung, där mer än hälften av texten är på engelska och bara några få ord är på svenska. Det var nog en av de första böcker jag läste på engelska. Numera läser jag ett gäng böcker om året på engelska, dels för att många böcker bara finns på engelska men också för att inte glömma språket

Kommentarer

  1. Besöka Uluru vore spännande. :-) Jag drömmer också om plater som indiansamhällena Zuni och Hopi i sydvästra USA. Staden Djenné i Mali vore också något. Läs Michael Palins bok "Sahara". Då fattar du varför. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar