Soffläge


Ligger här i soffan och tycker synd om mig själv och min fot och börjar fundera på vad man läser när man är sjuk.

Diskuterade med MiK om för och nackdelar med ljudböcker, själv är jag inte så förtjust i ljudböcker men jag ser fördelarna med det när man är sjuk och inte orkar hålla i en bok. 

Den första och enda ljudboken jag någonsin lyssnat på är "Den gyllene apans år" av Colin Forbes. Att det blev just den boken var för att jag då i slutet på 90-talet var inne i en period då CF var en av mina favoritförfattare. Minns att jag broderade lite under tiden jag lyssnade men minns också att alla dessa timmars lyssnandegjorde mig frustrerad över att boken aldrig tog slut.

Kan också se fördelen med ljudbok när man pendlar långt och tycker att det är jobbigt att släpa med sig tunga böcker. Nu har jag tur att jag slipper pendla långt till mitt jobb, det ligger på ett bekvämt stenkast från hemmet (nå en jättes stenkast) och promenaden tar i bra väder tio minuter.

När jag är sjuk vill jag gärna läsa böcker som inte kräver så mycket ansträngning, brukar ta till några gamla godingar som jag läst om och om igen och nästan "know the words by heart". En av dem är HMS Ulysses, skriven av Alistair MacLean. Boken handlar om ett fartyg som under 2:a världskriget ska ta sig till Murmansk. Under färden attackeras de av tyskar och sänks. Man möter de tappra sjömännen i deras kamp mot tiden. Alistair skrev mycket om 2:a världskriget och de män och kvinnor som kämpade för friheten.

I min boksamling har jag numera alla böcker som getts ut på svenska av Alistair MacLean, den sista hittade jag efter många år på Tradera och är nu en stolt medlem i min samling.

En annan favorit jag har är "Sushi för nybörjare" av Marian Keyes. Den och "Sista chansen" är myspys med kärlek och romantik för oss romantiker :) Marian Keyes blev jag introducerad för av min väninna Micaela :)

Kommentarer

  1. Marian Keys har jag en elev som skrivit en rätt bra uppsats om. C. Kompletteringen har förblivit orättad än så länge. Maclain är film för mig.

    SvaraRadera
  2. Det har gjort många bra filmer av MacLeans böcker, Örnnästet, Kanonerna på Navarone och Station Zebra.
    Marian Keyes skriver lättsamt :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar