Recension av Mördaren i Folkhemmet

Boken jag läste ut i söndags morse, Texas på liv och död, fick mig att tänka på mina egna värderingar över brottslingar och domar. Av en slump? hade jag vid mitt senaste besök hos hovleverantören plockat med mig en bok från snabblån hyllan – Mördaren i folkhemmet. Ska inte säga att jag inte läste på baksidan, det gjorde jag men tänkte väl inte mer på det eftersom jag trodde boken om Texas var mer en vanlig historiebok.
Mördaren i folkhemmet handlar om Olle Möller, en helt vanligt arbetare i Stockholm som, ja i brist på andra bättre ord, oskyldigt och rättsvidrigt anklagas för mord på 10-åriga Gerd precis innan andra världskrigets utbrott. Stockholmspolisen känner pressen att lösa mordet på Gerd och fast alla vittnen säger att mannen de såg röva bort Gerd inte alls liknade Olle så fälls han för mordet på henne.
Tio år senare släpps Olle från Långholmen och börjar ett nytt liv. Sigrid som han gifte sig med under fängelsestraffet har lämnat honom och gift om sig, dottern minns honom inte och han tvingas börja om på nytt. Han träffar Karin, som gifter sig med honom trots att alla kallar honom barnamördare, de skaffar barn och flyttar till en gård utanför Stockholm.
Plötsligt händer det, ett nytt barn mördas, en kvinna mördas och polisen är snabb att anklaga Olle för båda morden, men har dock bara ”bevis” på att Olle mördat kvinnan. 1955 döms Olle till mord och fängslas igen.
Under tiden han sitter fängslad börjar svenskar reagera på hans situation, tidningarna skriver om det och nya poliser börjar nysta i hans fall.
Ett par dagar innan Olle dör får han reda på att polisen äntligen löst brotten och att han hela tiden varit precis så oskyldig han hävdat.
Boken är välskriven och fångar en på en gång. För en person som jag som gillar att läsa historia böcker och böcker om brott är en bok ur verkligheten perfekt.