Efter några slöa dagar med lite favoriter i reprisböcker, i väntan på något nytt, så surfade jag runt på SVT och hittade till Veckans brott. En av bilderna som visades upp var tagen för länge sedan. Helt plötsligt dök Stieg Trenter upp i mitt huvud och jag fick början till dagens lilla bloggessä.

Stieg Trenter skrev deckare med fotografen Harry Friberg, alltid med näsan i blöt för sin vän Vesper Jonsson, kriminalintendent vid Stockholmspolisen. Har ni inte läst någon av böckerna så tycker jag att ni ska göra det, de kan tyckas vara lite banala så här 60 år senare men jag tycker ändå ni kan försöka ta er igenom någon av dem.

Medan jag skriver detta kommer jag ihåg när jag läste om den rätt skurkaktige studierektorn Jan Bertilsson som bakade in pengar i bröd :) Läste böckerna innan de kom ut som film, idag skulle väl Jan Bertilssons brott knappast gå osökt förbi men....jag minns att jag tyckte böckerna var bra.

Fler svenska tidiga deckarförfattare, Sjöwall & Wahlöö, de som skrev böckerna om kommissarie Martin Beck och Gunvald Larsson innan de började massproduceras som filmer. I min dåvarande bokvärld var Martin en rund man i sina bästa år, inte en tillstymmelse till likhet med Peter Haber.

Den bok jag minns mest i Sjöwall&Wahlöös produktion är Roseanna, som dels handlar om Göta Kanal och dels om samarbete med den amerikanska polisen.

När jag bodde i Sala och innan jag började jobba på stadsbiblioteket där så läste jag flera böcker om poliserna i Strömstad, Per Oscarsson spelade senare rollen som den virrige kommissarien Gustav Jörgensson. Gösta Unefäldt skrev ganska underhållande mysiga deckare.

Apropå deckare - ni har väl inte missat Mästerdetektiven Blomkvist? Astrid Lindgrens fantastiska böcker om Kalle och hans kompisar som löser brott i den lilla staden. Fotnot - filmen spelades delvis in i Sala :)




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar