Maria Lang

När jag var yngre började jag läsa Maria Langs deckare, upptäckte dem när jag jobbade på stadsbiblioteket i Sala.

Blev rätt förtjust i Christer Wijk som huvudperson :)

Maria Lang (Dagmar Lange) skrev väldigt underhållande böcker om den lilla staden Skoga (hennes födelsestad Nora) och Christer och hans bekantskapskrets.

Det är inte alla författare jag brukar ta reda på bakgrunden om men jag minns att jag läste om Dagmar och hennes mödor att bli författare och hur hon jobbade som rektor på en flickskola. Lite kul är väl att veta att hon är Västeråsare från födseln :)

Kan inte säga att jag minns alla böcker jag läst av henne, kan nog inte recensera någon av dem, men de är i alla fall superaktuella just nu då en av böckerna filmatiserats och visas på bio.

Nånstans i min källare finns Mörkögda augustinatt.

Nånstans i hjärnan där man sparar hur man upplever sina bokhjältar och bokhjältinnor så finns "minnet" av Christer Wijk....inte har jag då gett honom Ola Rapace utseende, för då visste jag inte ens att han fanns :) Såg nog honom mer som en tunnhårig man, i rock och pipa.....är rätt säker på att det är så Maria Lang beskrev honom ;)

Nu längtar jag efter att få se filmen, kommer säkert inte tycka att filmen är lika bra som boken, men å andra sidan så är det ju nästan alltid så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar