Mystik

När dagarna visslar förbi och man har mycket att göra får man göra prioriteringar. I det här fallet betyder det att böckerna får ligga till sig. Sen sista har jag i alla fall avslutat "Arvet från Stonehenge".

Boken är bra, men kanske inte riktigt lika bra som da Vinci-koden som den säger sig vara lika bra som.

Handlingen utspelar sig i nutid, precis innan sommarsolståndet. Gideon Chase får ett meddelande om att hans far tagit självmord och åker till hemstaden för att ta hand om bestyren kring detta. Han snubblar in i faderns hemlighet, att pappan var Hengemaster i det brödraskap som dyrkar Stonehenge.

Det skrivs mycket böcker om hemliga brödraskap och för att vara en av dem är boken kanske lite tam. Har läst många mycket bättre, kommer dock inte på någon av dem nu.

Jag minns när jag läst ut da Vinci-koden, ville ha mer Dan Brown, läste de andra tre utgivna böckerna, då på engelska och jag måste säga att böckerna förlorar lite av sin tjusning när de översätts till svenska.

För några veckor sen var några elever upp i personalrummet och ville göra en undersökning på oss som var där, deras frågor handlade om Illuminati och om vi visste vad det var. 

Tack vare böcker som dessa, om hemliga brödraskap så visste jag svaret på dessa frågor.

När jag började på skolan hade vi pennor som vi delade ut till alla ettor, där det stod "lärdom är en skatt som följer sin ägare överallt" och lärdomar får vi av att läsa, lyssna och förstå.

Själv lär jag mig mycket av att läsa, det är avkopplande och man kan göra det överallt :) 

Just nu håller jag på med en tjock, mysig deckare i brittisk miljö, "De dödas samtal" av Ian Rankin. Den boken blev Ian Rankins sista om Dalziel och Pascoe. Jag kommer sakna dem....



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar