Den grymmaste månaden

Har precis läst ut "Den grymmaste månaden" av Louise Penny, en mycket underhållande deckare, som vanligt med Gamache som huvudperson, även denna gång i Three Pines :)

Boken börjar under långfredagens festligheter med äggletning och picknick och fortsätter med ond bråd död i det förfallna Hadley-huset. Det hus som i de tidigare böckerna spelet stor roll. 

Louise Penny fångar in atmosfären i lilla Three Pines, gör det till vår stad och staden blir levande i hennes böcker. Vi lär känna våra vänner från de tidigare böckerna lite mer och vissa ouppklarade saker får sin förklaring. 

Jag riktigt längtar till nästa bok!!!

I boken finns ett citat av T.S Eliot och det är temat på boken.
"April är den grymmaste månaden, den driver syrener ur den döda marken, blandat med minne och åtrå".

Citatet diskuteras i boken och personerna tänker på hur solen lockar fram knoppar och hur dessa knoppar dör när frosten kommer. Hur skört livet är, för både människor, djur och växter.

Den senaste veckan har vi ju haft "varmt" och "mysigt" här hemma, ja rent av snorkallt och jag tänkte när jag läste detta på de stackars knoppar jag igår såg på kastanjen utanför personalrummet på jobbet. Jag hoppas att de överlever dessa hemska minusgrader.

Om april nu är den grymmaste månaden så är årets mars inte långt efter!!!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar