För många år sen fick jag 6 st gamla fina uppslagsböcker av en nära släkting.


Böckerna är nu nästan 100 år gamla det första bandet är utgivet 1926, jag brukar tänka på hur mycket som ändrats i vår historia sedan dess. Det sjätte bandet skrivet om världskriget, det som då fortfarande var det enda som varit.

1926 var min mormor 4 år, hon skulle uppleva nästa världskrig och måste ha fått höra av sin far om hur det första varit. 
1926 var min farfar 5 år, och han skulle så småningom bli inkallad till finska vinterkriget och vara med om världshistoria han också.

1926 var min farmor 11 år, hon hade då upplevt första världskriget, som spädbarn, troligtvis mindes hon inte vad som hände. 

Jag tänker numera hur dum man var som inte frågade mer om hur det var att växa upp i den här tiden, hur de hade de i tider av krig och oro. Det jag vet har jag läst mig till, historia är intressant och kommer alltid locka mig.

Jag har sporadiskt läst i böckerna, fascinerats av det ålderdomliga språket och hur illa de beskriver vissa saker, som vi numera vet sanningen om.
Nu när jag skriver dessa rader får detta mig att tänka på om de på det  Baltiska förlaget skulle vara med idag, om de skulle förfäras över hur världen förändrats.

1926 var kvinnlig rösträtt fortfarande ett barn, 1927 får kvinnor rätt att gå i gymnasiet i Sverige. 

1926 var det fortfarande separerat i USA, afroamerikanarna hade ingen rösträtt och hade ingen makt. Idag har USA sin första afroamerikanska president.

1926 var homosexualitet en synd, något som var otänkbart. Idag är det accepterat i större delen av världen.

1926 var en världens vanligaste sjukdomar TBC, en sjukdom som de flesta av oss blev vaccinerade mot, numera är sjukdomen tillbaka eftersom vaccineringen avslutades. Världens vanligaste dödsorsak idag är hjärtrelaterade, troligtvis pga hög ålder. 

1926 var medellivslängden i Sverige ca 61 år, idag är medellivslängden ca 80 år, på drygt 90 år har medellivslängden ökat 30 år, mycket pga de mediciner som utvecklats under dessa 90 år. Om man går in på SCBs hemsida och kollar dessa siffror så ser man också att om jag levt 1751-1790 så hade jag varit död nu, då var medellivslängden drygt 36 år.



Kommentarer

  1. Känner igen mig i dina tankar. Jag borde också ha frågat när de levde, men mormor dog tidigt och jag var nog inte mogen att fråga när farmor gick ur tiden. Farmor födde 1904, alltså borde hon ha haft minnen av både första och andra världskriget. Förra våren träffade jag en man i Tyskland som hade varit soldat. Jag fick veta det av andra, själv berättade han inte om det just då. Han pratade om nutiden och var orolig för vad Putin kunde hitta på. Man kan undra varför? Jag är inte heller någon större vän av Putin, men nån som säkert såg eller mötte sovjettrupperna under kriget, tycker sig nog inte ha någon anledning att lita på landet i öster. Det jag undrade ännu mer över var hur denne man såg på sitt eget land på den tiden och det som hände där. Tänker blogga om detta möte och lite annat framöver.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar