Bok, bok i hyllan där...

säg mig vem som snällast i landet är....

Barnböcker är ju grunden till läsandet, vi har ju alla börjat smått och läst oss upp i tjocklek och genres.

Det finns ingen chans i världen att jag skulle komma på vilken bok som var min första, men minns att vi hade en himla massa såna där små fyrkantiga böcker som man kan köpa på Ica.

Minns att jag slukade bröderna Grimms sagor och liknande sagoböcker de var spännande och sagorna var inte så långa.

Man var fascinerad över hur Pomperipossas näsa kunde växa och försökte uttala Rumpelstiltskin. 

Vi tjejer gillade såklart Askungen, Törnrosa och Snövit och de sju dvärgarna, ville själva vara en prinsessa och få en prins. Däremot var jag inte så sugen på att kyssa en groda för att få min prins.....

Det är Robin Hood jag vill ha :) (Errol Flynn är snyggaste RH ever)



Eller, i alla fall läsa om honom i bokform, för det där med att ta från de rika och ge till de fattiga verkar inte ha varit nån speciellt lönande business :)

Jag har tidigare i bloggen nämnt att jag fått några böcker av mamma, där hälften av texten är på engelska och den andra på svenska. Har en bok som handlar om fyra syskon som växer upp i skogen under samma tid som Robin Hood. Minns inte just nu vad boken heter, då måste jag ner och rota. Men den var bra och läsvärd.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar