Alistair MacLean

En av mina favoritförfattare är Alistair MacLean, som bland annat är känd för Örnnästet och Kanonerna på Navarone.

MacLean föddes i Skottland 1922 och dog 1987 i München. Under sin levnad var han med i brittiska flottan, deltog i 2:a världskriget. Efter kriget arbetade han som lärare i Glasgow och skrev samtidigt sina böcker.

I min bokhylla här hemma har jag alla böcker som getts ut på svenska, inklusive den mycket svårfångade Havets män. Just den boken letade jag efter i många, många år tills jag äntligen hittade den på Tradera och bjöd högt för den.

Ingen av böckerna är förstaupplagor utan pocket och hårdryggar utgivna på 80-90-talen.

De är kära vänner ändå :)

Jag har ett gäng favoriter bland dessa böcker men min absoluta favorit är HMS Ulysses. Boken utspelas under 2:a världskriget och en eskader med skepp är på väg från Murmansk till Scapa Flow. Under färden kommer tyskarnas bombplan och eliminerar skepp efter skepp. Ombord på Ulysses finns ett gäng män vars öde är nära. De väntar in döden i form av Tirpitz som låg och lurade i de norska fjordarna.

Jag grips varje gång av de tappra männens öde och även om boken inte är ett mästerverk så älskar jag att läsa boken om och om igen.


  • Fångarna på ön Vardu (1961; The Dark Crusader, i USA The Black Shrike; skriven under pseudonymen Ian Stuart)
  • Hotet (1962; The Satan Bug; skriven under pseudonymen Ian Stuart)




Kommentarer

  1. Alistair MacLean är nog den bästa författare jag vet när det gäller 2:a världskriget

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar