Kunskapens frukt

Fick nyss syn på ett mycket trevligt initiativ "Läslandslaget"!!

Andre Pops är ordförande i Läslandslaget och jobbar på att få fler barn att läsa böcker. Hedervärt!!!

När jag var liten hade vi inga datorer, inga tv-spel och det var inte ofta vi tittade på tv. Istället lekte jag och mina systrar med varandra utomhus och vi läste mycket. 

Jag har tidigare skrivit om boken min pappa läste in på kassettband, det är nåt jag alltid kommer minnas även om jag fortfarande inte kommit på vilken bok det är.

Det här med att lära barn att läsa ligger på föräldrarna, läser barnets föräldrar lär sig barnet att böcker ger kunskap och glädje. Tyvärr är det nog så att dagens föräldrar prioriterar bort detta med böcker.

När jag gick i skolan hade vi bokprat på biblioteket och våra bibliotekarier tipsade om massor av bra böcker. En bra bibliotekarie är viktigt, lika viktigt är det att alla skolor har ett bra skolbibliotek.

På min skola har vi ett jättefint bibliotek, men jag vet att många skolor fortfarande saknar ett bibliotek.

Min systerdotter fick följa med mig till biblioteket en gång, och jag hjälpte henne att skaffa ett bibliotekskort. Hon lånade böcker om hundar och katter :) Jag älskar att se på henne när hon läser i sina böcker, man ser liksom hur hon ljudar de ord hon inte kan ännu, och frågar ibland hur man uttalar vissa ord. 

När jag var yngre ville jag bli bibliotekarie, likväl som jag ville bli audionom. Inget av detta är jag idag och jag tror nog att det till mesta delen är för att jag inte ville läsa fyra-fem år på högskola.

Jag ägnar hellre min fritid till att läsa andra böcker.

I helgen har jag faktiskt betat av två böcker, båda på engelska och av Nora Roberts.

Imorgon kväll väntar boken om Winston Churchill.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar