Barnmorskan i Hope River

Barnmorskan i Hope River är Patricia Harmans debutroman, boken är en underbart varm skildring av en barnmorskas liv efter börskraschen 1929.

Boken startar en dag efter börskraschen med en förlossning som inte är vad det verkar. Det hela slutar dock lyckligt och barnmorskan Patience Murphy blir vän med Katherine MacIntosh, den nyförlösta kvinnan.

"I större delen av mitt liv har det känts som om jag drömmer. Då och då vaknar jag till, ibland i några månader, ibland i några minuter. Jag är en rollfigur i ett skådespel, men vet inte om det är jag som är pjäsförfattaren eller om det är en marionettspelare som tvingar mig att dansa"

Patience eller Elizabeth som hon egentligen heter är på flykt från rättvisan och har gömt sig i närheten av Hope River, West Virginia. Vi får träffa henne, hennes vänner Bitsy, Becky och den nyblivna vännen och veterinären Hester.

Vad som gör boken ännu mer speciell än författarens skickliga berättelse är hur hon tagit med så mycket autentiska händelser. Jag som älskar historia sög i mig kunskapen om hur livet efter börskraschen fungerade, hur arbetslösheten ökade i takt med att företagens pengar tog slut. 

Som facklig följde jag med spänning hur hon skrev om den tidiga fackföreningsrörelsen vid gruvorna i USA. Hur många som dog i de dåligt skötta gruvorna, hur många barn och kvinnor som blev kvarlämnade när männen dog djupt nere i gruvorna när de rasade samman. 

Vi får också en inblick i de svartas vardag i depressionens Amerika, hur de förhatliga Ku Klux Klan lurade i bakgrunden.

Har ni ännu inte läst boken, rekommenderar jag den varmt!

Tack Historiska Media för chansen att läsa boken och recensera den. Längtar redan efter Patricia Harmans nästa roman.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar