Winston och hans vänner/ovänner

För 25 år sen revs Berlinmuren, Berlinmuren som var en kvarleva från det gamla öststatssamhället som skapades av Sovjetunionen efter 2:a världskriget.

När jag var i Berlin i våras så såg jag delar av muren, minnesmärken över den tid som flytt, den tid som ingen av oss vill få tillbaka. En man som var med och påverkade utgången av andra världskriget var Winston Churchill, han blev den man som hela Storbritannien förlitade sig på, ja, inte bara de, utan även många av de andra europeiska länderna.  Imorgon kommer bok två  i miniserien om Winston Churchill av Bengt Liljegren ut, och jag har reserverat den hos min hovleverantör.

Winston på Bokus

Den första boken handlade om Churchills liv före andra världskriget och jag tyckte den var oerhört intressant så jag ser fram emot att få läsa denna bok.

Historiska media som ger ut boken har också gett ut ett gäng historiska deckare av Philip Kerr, jag har missat dem alla, men tänkte att jag skulle leta reda på de två första imorgon när jag besöker hovis, har reserverat del tre som nyss kommit ut i bokhandeln. 

Böckerna utspelas tydligen före och under andra världskriget så det är lite samma tema jag spelar på. De kan vara intressanta med tanke på att författaren är nominerad till bästa översatta författare för den senaste boken.

Berlin Noir  Historiska Medias sida om böckerna.

Ja, jag kommit en liten liten bit på väg i Keplers senaste, tycker nog inte att den är riktigt lika bra som de tidigare...det saknas något, men boken kan ju ta sig :) 

Väntar också på att beställa hem sista delen i Nora Roberts serie om kusinerna O´Dwyer, har inte beställt den än men det kommer när som helst :) Den är också alldeles ny. Äsch, va 17 väntar jag på, nu ska den hem till moi :)


Varje bok är besjälad. Besjälad av den som en gång skrev boken, av alla dem som har läst den, levt sig in i den och drömt om den. För varje gång en bok byter ägare, för varje gång som en ny läsare låter sin blick glida fram över sidorna, växer sig bokens själ allt starkare.


ur "Ängelns lek" Carlos Ruiz Zafòn




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar