Gamla böcker ger mersmak!!

Ikväll har jag och ett gäng andra fått ynnesten att se några av de 45000 dyrgripar som finns gömda under Hovleverantörens vanliga synliga ytor.

I april i år så träffades vi i aktivitetsgruppen inom min fackliga avdelning och började diskutera aktiviteter som vi skulle kunna erbjuda våra medlemmar. En av tjejerna i gruppen jobbar hos hovleverantören och hon föreslog en visning av stiftsbiblioteket. Vi andra såg nog ut som fågelholkar och undrade vad det var.

Efter en kort förklaring så tyckte i alla fall jag att det lät jättespännande och vi bokade in dagens datum med bibliotekarien som är ansvarig för stiftsbiblioteket.

Hon började med att visa den allra äldsta boken, från slutet av 1300-talet.

Hon berättade också hur stiftsbiblioteket började och varför det nu ligger under Västerås stadsbibliotek och inte tillhör Sveriges äldsta gymnasieskola.

Vi fick se Johannes Rudbeckius dagbok, en reseberättelse av Hülpher från 1700-talet och en riktigt tjusig kartbok från 1600-talet. Världskartan var lite tom runt Amerika och Australien.



Den sista boken på bild är en kartläggning över byar och samhällen runt Västerås, bilderna visar några av kyrkorna i Västeråstrakten. En av dem är Tortuna kyrka :)

Har ni inget för er en kväll eller en lördag, boka in er för en visning av böckerna, det är gratis och ni kommer få så många fina skatter! Man kan när man bokar berätta vad man är intresserad av så tar hon fram böcker inom det området. Hon berättade att inför en mans jämna födelsedag så hade sonen beställt böcker om astronomi och pappan hade varit eld och lågor :)

Just nu har jag en längtan att få botanisera bland alla volymer och se alla dessa dyrgripar....och tipset om att se miniserien Bibliotekstjuven tog jag tacksamt emot...hur kan jag ha missat den miniserien?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar