Favoriter

Jag är en bokslukare....slukar nästan allt som kommer i min väg....utom en sorts böcker....böcker om vampyrer....egentligen är det absolut inget fel på dessa böcker, det är bara det att jag inte står ut med genren längre. Läste en Vampyrs bekännelse, den var väl okej, läste hennes uppföljare också och på nåt sätt framkallade den nån sorts avsky som jag ännu inte har blivit av med. 

Min favoritgenre är kriminalromaner, lockas av mysterier och mord....nå...bara fiktiva sådana, har absolut mycket emot riktiga mord och önskar inte livet ur någon. 

Sedan kommer romantiska böcker, gillar kärlek och dramatik, gärna i historisk tid.

Nummer tre i listan är historiska romaner, oavsett om de är spännande eller romantiska.

Efter det kommer fantasy och science fiction.

Jag har heller inte något emot att läsa ungdomslitteratur, bara den inte är för lättläst. 

Om någon däremot skulle försöka få mig att välja en favoritbok så skulle jag nog inte kunna svara, har alldeles för många favoriter :)

Men...om jag måste välja någon...så väljer jag "Bröderna Lejonhjärta"  och en annan av mina barndomsfavoriter "Allrakäraste syster". Båda av Astrid Lindgren, en fantastisk författare som lockade fram så mycket av dem som läste hennes böcker, en sorg att hon inte uppskattades mer bland författareliten i Sverige.

Vilka är era favoriter?







Kommentarer

  1. Böcker som jag läser om "regelbundet" är t.ex Hornblower, Stiftelse-serien och Sagan om Ringen.. ..och Bröderna Lejonhjärta fick jag i julklapp av min gudfar på mellanstadiet så den har jag läst mer än en gång :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar