En rätt okänd historia

Av en slump hittade jag en bok på Bokus och när jag hittade den på biblioteket fick den följa med hem.

Boken handlar om en del av den svenska historien jag aldrig hört talas om, påskkravallerna i Uppsala 1943. Det är rätt lustigt att det är så mycket i den svenska historien man aldrig hört talas om, ändå har jag läst så mycket om den.

Boken är i alla fall skriven av en Uppsalason som heter Magnus Alkarp, författaren har tidigare gett ut några böcker om Gamla Uppsala. Erkänner att innan jag läste boken så trodde jag Gamla Uppsala var lite som Gamla stan i Stockholm.  Tänk att jag missat en så viktig del av den svenska forntida historien, nu blir jag väldigt intresserad av att åka dit och titta på fornlämningarna.

Året är 1943 och 2:a världskriget pågår för fullt, Uppsala härbärgerar ett hundratal norska flyktingar, på flykt från tyskarna som invaderat Norge. Dessa norrmän är indirekt inblandade i kravallerna påsken 1943.

Boken är intressant, jag lärde mig mycket om svensk historia, både om hur polismakten handlade på 40-talet och hur det tyska riket infiltrerade de svenska högskolorna och universiteten. 

Jag lärde mig också hur Uppsalaborna gick samman och "stred" för att bevara sitt Gamla Uppsala.

Många av personerna som porträtteras i boken har fingerade namn, men många av de som deltog i kravallerna står namngivna i boken.  

Författaren har tillsammans med regissören satt upp boken på Uppsala stadsteater.

Gamla Uppsala museum

4 dagar i april - Wikipedia

4 dagar i april - Bokus


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar