Och så kom hösten igen

 Jag har läst en del sen senaste inlägget, men jag har försökt hålla mig till lite lättare pocketböcker för att inte belasta min hand.  Men eftersom jag har tre av läslisteböckerna hemma så kände jag att jag behövde ta i tu med dem och då använda min nya inredningsdetalj.  Valde en diskret grå :)


Så första boken som jag har avslutat är Den långa flykten av Richard Adams. En episk berättelse om hur ett gäng kaniner flyr undan bebyggelsen som ska ske i deras hemtrakt. På engelska heter boken Watership downs efter den trakt där kaninernas största strid utspelar sig. Boken är intressant och jag tycker den är hyfsat tidlös med tanke på att den är skriven för snart 50 år sedan.

Nästa bok blev Lida av Stephen King, en lättläst bok men en rätt läskig historia (inte läskig som i skräckläskig) om en författare som efter en olycka tillfångatas av en psykopatisk kvinna som oturligt nog visar sig vara ett stort fan av hans böcker. Hans senaste bok har precis kommit ut i pocket och kvinnan börjar läsa och blir mycket missnöjd med slutet på boken. Hon tvingar honom därför att skriva en ny bok om huvudpersonen Lida (Misery). Under veckorna som går genomgår både författaren och psykopaten en hel del förändringar. Man kan tydligen ha skräckupplevelser som musa.

Jag tror jag har skrivit tidigare om att jag är fundersam över att de valt att ha så många Stephen King med på listan, men se amerikaner :)  Ingen av dem har i alla fall varit dålig och jag kan nog tänka mig att läsa fler av hans böcker, tror jag har läst Carrie sen tidigare men man minns ju inte allt här i livet :)

Jag har lite tidspress nu, då den sista boken jag har hemma American Psycho måste tillbaka inom en vecka och jag då har haft den hemma tre månader :S Jag erkänner att jag valt att läsa lite enklare böcker i sommar, utöver att de behövde vara lite lättare. Min nya favoritbokhandel i Uppsala har försett mig med trevlig läslektyr på engelska och jag har känt att jag behövt beta av den högen också. 

Så, jag har betat av American Psycho nu, och nej, jag tyckte inte om boken. Boken är från 1991 och det märks tydligt i bokens snack om prylar och mode. Tonen hos de yuppies som bokens huvudperson umgås med är rå, de snackar skit om i princip allt och alla och trots att AIDS nyligen upptäcks så tror de fortfarande att det bara drabbar vissa, en typiskt 80-tals känsla i boken. Jag vet att det är svårt att frångå sådant men jag kände hela tiden, suck, inte nu igen, JAG skiter i vad ni har för kläder på er och vad alla andra går klädda i. Jag vill inte veta att ni tänker ha oskyddat sex med en hora eller att ni räknar hemlösa som sport. Att sedan huvudpersonen är en psykopat förvånade mig inte ett dugg, hahaha. Nej, jag gillade inte boken speciellt mycket. Den får ha blivit nöjd till skyarna med det hjälper inte.  Tror inte ens att jag vill se filmen efter att ha läst boken, trots att den ska vara bra. 

På första sidan i boken nämndes Les Miserables, i detta fall musikalen, men jag har precis hämtat ut Samhällets olycksbarn,  båda delarna så det måste ju vara en fingervisning att jag ska börja med dem :)



Lästa nu under 2020
The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
Ensam på Mars
Min vän Charlotte
Du sköna nya värld
Benjamin Franklin - En självbiografi
Och trädet var lyckligt
Ett porträtt av konstnären som ung
Blodets meridian
Den långa vägen till frihet
Främlingen
Fahrenheit 451
Ett veck i tiden
How to be a champion! (på engelska)
Den långa flykten
Lida
American Psycho

(37)


Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr 

 (36 st)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar