Dramatiskt så det förslår!

 Kör igång hårt och läser Macbeth av Shakespeare och minns när våra elever körde föreställningen som sitt sceniska projekt. Boken är tunn och lättläst och nu kan jag i alla fall säga att jag läst den :)

Jag måste få rätta mig från det förra inlägget, jag har spanat på min plansch och upptäcker att jag har glömt skriva in två böcker på min lista nedan, Romeo och Julia under lästa under 2020 och Krig och fred som lästa innan i år. Fick inte summan 29 böcker att gå ihop med de 25 jag hade kvar på listan att läsa så jag är först och främst dålig på matte ;) 37+36 är inte 71 utan 73 :) och sen hade jag ju missat två till så totalt har jag läst 75 av böckerna. Fast nu har jag ju läst Macbeth också så jag har bara 24 böcker kvar. Tror att jag hinner innan året är slut :) Eller ja, i alla fall om de sista går att få tag i utan att jag måste importera och betala dem själv. Håller tummarna att Hovleverantören kan hjälpa mig.

En av de få musikaler jag inte sett är Les Miserables, nu när jag har läst böckerna "Samhällets olycksbarn 1 och 2" har jag svårt att förstå att jag kan ha missat den. Böckerna är bra och även om jag råkade få två olika utgåvor av delarna så tycker jag de var riktigt trevliga. Kan till och med tänka mig att försöka se Les Miserables när vi någon gång i framtiden får se på musikal igen.

Fortsatte min lilla läsresa med Hamlet, Hamlet har jag sett på Dramaten och som ännu ett klassisk drama från Shakespeare var den en tunn bok, drygt 120 sidor så den gick fort att beta av. 

Avslutar med I väntan på Godot, ännu en dramatisk bok om två vänner, som tro det eller ej, väntar på Godot :) Dramat är lite småskumt, vännerna träffas vid ett träd varje dag för att vänta på Godot, de står där och frågar varandra massa nonsens, ingen av dem minns varför det ska träffa Godot och hur länge de ska vänta. Varje dag kommer någon pojke och säger att Godot inte kommer till dem. Underförstått i texten är att de väntat på Godot i 50 år. Vilket slöseri med tid :)

Avslutar detta inlägg med Hamilton - The revolution, en trevlig tjock "bilderbok" med lite dialog i också :) Den boken har jag fått som fjärrlån från stadsbiblioteket i Eksjö. Riktigt snygg bok! Hamilton är ju en rockmusikal och det kändes lämpligt att avluta med något som inte är en riktig bok. Det får inlägget att ha en röd tråd, scenkonst. (Även om nu Samhällets olycksbarn är en bok från början.) Boken var riktigt intressant och får mig att vilka se musikalen, har googlat lite och den är filmat av Disney och kom ut nu i somras. Har vi tur köper någon kanal in den så även vi som inte har Disney+ kan se den.



Lästa nu under 2020

The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
Ensam på Mars
Min vän Charlotte
Du sköna nya värld
Benjamin Franklin - En självbiografi
Och trädet var lyckligt
Romeo och Julia
Ett porträtt av konstnären som ung
Blodets meridian
Den långa vägen till frihet
Främlingen
Fahrenheit 451
Ett veck i tiden
How to be a champion! (på engelska)
Den långa flykten
Lida
American Psycho
Macbeth
Samhällets olycksbarn
Hamlet
I väntan på Godot
Hamilton - The revolution




Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Krig och fred
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar