Höstmörkret börjar sänka sig

Det innebär att det känns legitimt att läsa hela kvällarna, helst ska det skvala lite av ett regn utanför så man inte får dåligt samvete över att man kryper upp i fåtöljen/soffan och läser lite mysiga saker.  Jag läser såklart inte bara saker från läslistan utan hinner ibland med en liten, liten annan bok. Eller ja, eftersom jag läser fort, så hinner jag med en hel del böcker bara jag ger mig tid till det. Tid har jag gott om just nu i alla fall.

När jag skulle hämta ut en av de böcker jag snart ska börja läsa så upptäckte jag att jag av misstag hade reserverat en storstilsbok. Det är inte riktigt samma sak, väldigt stor stil som gör att man i och för sig ser väldigt bra vad man läser, men de är ofta förkortade för att rymmas i en volym och det innebär att man missar lite i handlingen. Den fick stanna kvar hos hovleverantören och jag reserverade såklart boken i det normala formatet.

Jag börjar det nya inlägget med Joan Didion´s Lagt kort, tydligen har författaren även skrivit manuset till A star is born från 1976 . Erkänner att jag faktiskt aldrig hört talas om henne förut, men det är ju det den här listan är till för. Att ge oss chans att upptäcka något vi aldrig läst förut. Boken är riktigt bra, den skildrar den avdankade skådespelerskan Maria efter att hennes liv vänts upp och ner. Hennes dotter är inspärrad på något sorts sjukhus, hennes äktenskap har gått i kras, hennes karriär har upphört och hon har fallit ner i en depression som hon försöker lösa genom att åka runt i sin Corvette på alla motorvägar runt Los Angeles. Boken slutar med att hon är inspärrad på en psykiatrisk klinik och och eftersom boken trots allt är 50 år gammal så har jag viss förståelse för att det var så man hanterade depressioner då. Det är skönt att vi har kommit lite längre så att vi i alla fall inte behöver spärra in de som får ett sammanbrott.

Fortsatte med S E Hintons The Outsiders, om ett gäng ungdomar på 60-talet. Killarna var så kallade greasers, långhåriga med brylcreme. De fightades mot Socs (tänk överklass) och den stora grejen i boken är när Ponyboys (huvudpersonen) bästa vän Johnny av misstag råkar döda en av Socs. S E Hinton var bara 15 år när hon skrev boken, delvis baserad på de två gäng som fanns i hennes hemstad, Tulsa. Jag gillar boken och kan förstå att den var kontroversiell när den kom ut 1967 men inte varför den fortfarande skulle behövas ta bort från bibliotek i USA. Boken är förlaga till filmen Outsiders med bland annat  Rob Lowe och Emilio Estevez i rollerna. Är osäker på om jag sett filmen då det är väldigt länge sen den kom ut.

Moment 22 är kultförklarad, och handlar om just moment 22 i den amerikanska militärens regelverk. Yossarian och hans kompanjoner befinner sig på en ö i Medelhavet under andra världskrigets sista månader, Yossarian vill hem och försöker spela galen för att att få komma hem till USA igen och i regelverkets moment 22 kan man genom att hävda att vara galen bli hemförlovad, men som vi alla vet så har moment 22 en baksida, för att spela galen måste man vara smart och för att överleva kriget måste man vara galen. Boken är läsvärd men lite seg att komma in i.

Avslutar  veckans inlägg med De små tingens gud av Arundhati Roy, en mycket skum bok. Vi får följa de två tvillingarna Rahel och Estha, dels i slutet på 60-talet då deras kusin Sofie dör och dels 23 år senare när tvillingarna återser varandra. Den är väl skriven och jag kan förstå att den är älskad världen över, men jag tycker fortfarande att den är skum :)


Lästa nu under 2020

The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
Ensam på Mars
Min vän Charlotte
Du sköna nya värld
Benjamin Franklin - En självbiografi
Och trädet var lyckligt
Romeo och Julia
Ett porträtt av konstnären som ung
Blodets meridian
Den långa vägen till frihet
Främlingen
Fahrenheit 451
Ett veck i tiden
How to be a champion! (på engelska)
Den långa flykten
Lida
American Psycho
Macbeth
Samhällets olycksbarn
Hamlet
I väntan på Godot
Hamilton - The revolution
Lagt kort
The outsiders (på engelska)
Moment 22
De små tingens gud




Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Krig och fred
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar