I början av juni

Äntligen påbörjade jag The Fireman och vilken fantastisk bok! Det är inte ofta jag kan sträckläsa så feta böcker (747 sidor) men det har jag gjort!  Boken börjar med att vi får höra talas om "dragon scale" när skolsköterskan Harper bevittnar en pojke förvandlas till eld på skolgården.  Världen har drabbats av en pest där människor blir randiga och brinner upp efter ett tag, pesten är oerhört smittsam och människorna som blir sjuka mördas och skövlas ner av stora maskiner. I början kändes det som att man kunde dra paralleller till dagens läge, men ju längre in i boken jag kom så försvann de tankarna. Boken är oerhört välskriven och spännande från första till sista kapitlet. Boken tog hela fyra år att skriva!  Joe Hill är också upphovsman till de nyligen "filmatiserade" böckerna Locke&Key, serien som är hyfsat aktuell på Netflix. Jag har sett den och den är riktigt bra.

1898 kom Världarnas krig ut, HG Wells skrev den efter Tidmaskinen och lite märks det väl att den är rätt daterad (gammaldags), den gick i alla fall rätt snabbt att läsa, knappa två timmar senare så var den utläst.  I slutet på 1800-talet så var människan nyfiken på planeten mars, man trodde det bodde marsmänniskor där och Wells tog fasta på det och lät England invaderas av Marsmänniskor (eller ja det var väl mer ormliknande varelser än människor)
Jag kan förstå hur den amerikanska befolkningen trodde de var invaderade när de lyssnade på radioteatern på i slutet på 30-talet.  Som många klassiker är boken filmatiserad, senast av Steven Spielberg men då utspelas den såklart i USA och har Tom Cruise i huvudrollen.

Inläggets sista bok är Sofies värld, en väldigt filosofisk bok. Jag hade lite svårt att tycka om boken även om den är välskriven, det var lite för mycket filosofi för mig i den även om man fick en rejäl genomgång av filosofins historia.

De sista veckorna har jag inte engagerat mig alltför mycket i den här listan eftersom det varit mycket i huvudet via jobbet, har valt lite mer lättlästa böcker som Feelgood och spännande. Kan inte motstå att berätta om de väldigt trevliga myspysdeckarna om Rowland Sinclair, tänk er lite som Agatha Christie men ändå inte. Böckerna finns inte på svenska än utan bara på engelska, köpte de tre pocketutgåvorna från English Bookshop i Uppsala, en fantastisk butik med bara engelska böcker. Mitt favoritresmål i Uppsala :)

Nu väntar Nelson Mandelas memoar och James Joyce Ulysses, den senare har jag blivit uppskrämd med att den är svår att läsa så vi får se vad som händer med den.

“So much of what was best in life went unnoticed in the moments you had it.”
― Joe Hill, The Fireman




Lästa nu under 2020
The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
(19)


Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr  (36 st)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar