Är stolt över mig själv

När jag hämtade ut James Joyce bok Odysseus höll jag på att få en chock, boken är tjockare än ett mjölkpaket, 925 sidor och troligtvis den tjockaste bok jag någonsin läst.

Det är också den mest förvirrande bok jag läst, vi följer bokens två huvudpersoner Bloom och Dedalus under ett dygn, 16 juni 1904 och James Joyce byter berättarstil i varje kapitel. Mest bisarr tycker jag nog de drygt 200 sidorna om någon sorts mardrömsdelirium var, fanns inget som "made sense".

Jag är oerhört stolt över mig själv att jag har betat av boken, det tog mig nästan två veckor då den var så hiskeligt jobbig och tråkig att jag inte ville läsa den varje dag och helst inte så många sidor åt gången. Lovade mig själv att jag skulle unna mig något riktigt trevligt när jag läst ut den. Vi får se vad det blir och NÄR det blir.

Nästa bok jag betat av är Antigone av Sofokles, lite enklare, lite tunnare och betydligt mer lättläst. Antigone är dotter till Odipus och dramat utspelas precis när Antigones och Ismenes två bröder slagits mot varandra och dödats. Dramat är kort och precis lagom lättläst efter den lite mer avancerade Odysseus.

Avslutar inlägget med den tredje och avslutande delen i triologin av Stephen King. Sista vakten avslutar Bill Hodges och Brady Hartsfields mellanhavanden och del tre är precis lika bra som första delen. Ja, jag har läst del två också, men den kändes mer som utfyllnad mellan de två andra även om den också var bra skriven och med en intressant handling.


“Shite and onions!”
― James Joyce, Ulysses






Lästa nu under 2020
The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
(22)


Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr  (36 st)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar