En kväll i juni

Det är midsommar i veckan och det är lugnare på jobbet, semester om en och en halv vecka och då har jag hur mycket tid som helst att lägga på mitt läsprojekt.

Kunde inte hålla mig så länge, så jag har läst "The Martian" eller ja, den svenska versionen av boken "Ensam på Mars". Boken är en skildring av Mark Watneys 18 månader ensam på Mars efter att hans kollegor av misstag övergett honom på Mars efter en sandstorm. Boken är riktigt bra och filmen The Martian med Matt Damon i huvudrollen är baserad på den här boken. Har inte sett filmen men nu kan jag nog tänka mig det då jag har hört att den är riktigt bra.


Ibland behöver man byta genre på böckerna och ta något lättsmält så jag betade av "Min vän Charlotte", en charmig bok om en gris och en spindel som blir vänner. Charlotte spinner ord i sitt nät för att få bonden att tro att Wilbur är en mycket speciell gris så han ska slippa bli slaktad till jul. I mitt tycke är Charlotte en mycket speciell spindel som kan väva ord i sitt nät.


Det har gått mer än en vecka sedan jag påbörjade inlägget och jag har hunnit läsa två böcker till, två rätt tunna böcker som gick fort att läsa.

Först ut var "Du sköna nya värld" av Aldous Huxley, en mycket skum framtidsvision där människor avlas att se ut likadant. En tidig version av genmanipulation. Människorna delas in i olika grupper, alfa, beta, gamma med mera och ju tidigare man kommer i alfabetet desto "bättre" är man. Gillade inte boken speciellt mycket men den är ju skriven för ganska många år sedan så det kan ju påverka hur den är skriven.

Avslutar inlägget med den bok jag läst ut idag, Benjamin Franklins självbiografi. Boken börjar med hur Benjamin skriver ett brev till sin son, eller rättare sagt boken börjar med en lista på hur Franklin planerade att lägga upp sin självbiografi och i vilken ordning sakerna skulle komma. Boken är väldigt intressant och jag har lärt mig mycket om hans liv och den tidiga amerikanska historien. Franklin måste verkligen vara vad man säger "selfmade man", som yngste son i en relativt fattig familj till att bli en av Amerikas mest respekterade män.

Innan jag började läsa boken var jag hyfsat okunnig om hans liv, jag hade såklart hört hans namn och att han uppfann åskledaren, att han var inblandad självständigheten samt att han finns med på en av dollarsedlarna.

Dölj inte dina talanger. De gavs till dig för att användas,. Vad är väl ett solur i skuggan?
Benjamin Franklin





Lästa nu under 2020
The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
Ensam på Mars
Min vän Charlotte
Du sköna nya värld
Benjamin Franklin - En självbiografi
(26)


Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr  (36 st)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar