Kartböcker?

Idag fick jag höra "jag har blivit som du" - i meningen att läsa, har jag hjälpt till att skapa en monster? Nej, monstret har skapat sig själv :)

Men det är roligt att läsa, inte bara som tidsfördriv, man lär sig jättemycket av att läsa böcker, oavsett om det är skönlitteratur eller facklitteratur. Böcker innehåller massor av intressant fakta. Tänk dig en kärleksroman som utspelar sig på den engelska landsbygden, typ Jan Austen. Du lär dig hur människor betedde sig i den aktuella epoken, hur de klädde sig och hur städerna såg ut.

Ta en bok av John Grisham, spännande intriger, men beskrivande text, text som gör att man lever sig in i böckerna och lär känna karaktärerna.
Samtidigt som författaren skriver sin historia så visar de en del av sin värld, vi lär oss massor av att läsa en bok.

En bok är som en karta, med oupptäckta områden och vi är dess upptäckare.

I veckan har jag varit iväg på konferens, halva tiden spenderades på Cinderella bland pensionärer och Umpabumpamusiker, trots ett ganska späckat schema på konferensen lyckades jag läsa ut en bok, en fet och tung sådan, kan väl säga att det var tur att det inte var en flygresa med ett visst flygbolag.

Boken jag läste ombord var David Baldaccis "De oskyldiga", boken var extremt lättläst och relativt spännande. Intressant intrig, bokens huvudperson är en lönnmördare som får lösa ett fall där han själv är inblandad och om han kliver fram skulle ha bli misstänkt för mord.

Hos hovleverantören väntar Ian Rankins "En annan mans grav", den ser jag fram emot att läsa, Rebus is back :) Rebus ska tillsammans med Rankins nya karaktär Malcom Fox lösa ett mysterium.

Idag hämtade jag ut den sista delen i Harry Clifton serien och har hunnit beta av ett helt kapitel, boken är ju på engelska och lär ta lite längre tid att beta av än de svenska föregångarna.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar