Cliftontriologin

Jag gillar triologier, men jag gillar mindre när det är långt mellan utgivningarna på de olika delarna.

I helgen har jag läst Harrys sång och En faders synder av Jeffrey Archer, två mycket trevliga och läsvärda böcker, men som tyvärr ännu inte har del tre utgiven på svenska ännu. 

Men...inte tänker jag vänta på det :) Beställde igår den tredje delen i engelsk pocket, och tack vare 25 kr i presentkort från Wrapp så fick jag den ännu billigare. Förhoppningsvis kommer den hem till mig i slutet av veckan, men annars nån gång veckan efter.

För mig spelar det liksom ingen roll om jag läser böckerna på svenska eller engelska, huvudsaken är att jag får reda på hur det går :)

Böckernas huvudperson är Harry Clifton, vars levnadsöde vi får följa i böckerna. Vad jag tycker är lite trevligt är att vi också får följa andra personer vars val påverkar Harry och hans uppväxt.

När boken Harrys sång börjar får vi reda på hur Harry blir till och får två valmöjligheter, den ena av dem speglar  triologin.

Harry växer upp i Bristol, Storbritannien, och bor tillsammans med sin mamma, morbror, mormor och morfar i en lägenhet. Harrys pappa sägs ha stupat i kriget, men trots att Harry är född 1920 är det ingen som säger emot det.

En dag blir Harry vän med Old Jack Tar som tar Harry under sina vingar skugga och hjälper honom att ta rätt beslut i en svår fråga.

Harry börjar i kyrkokören och får via den ett stipendium till en fin skola och träffar två pojkar som han blir vän med, Giles och Deakins.

(tänker inte avslöja mer, utan låter er eggas till att läsa triologin själva)

En faders synder utspelar sig i USA och Storbritannien under brinnande krig, Harry sitter i fängelse under antaget namn och kämpar för att överleva. I Storbritannien kämpar hans famlj för att överleva kriget.

När jag lämnade Harry och hans familj igår, i väntan på den tredje delen, utspelade sig ett drama i det brittiska överhuset och jag väntar med spänning på hur det hela ska sluta.

Rekommenderar varmt att ni provar att läsa böckerna, och hoppas att ni inte blir besvikna :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar