Påskläsning :)

Imorse vaknade jag tidigt, njöt över att jag kunde ligga kvar i sängen ännu en morgon. Tog upp Magikerna av Lev Grossman och fortsatte läsa från gårdagen. Boken hade fallit ihop och jag fick leta upp rätt kapitel, men som tur var hade jag inte hunnit så långt så det var rätt enkelt.

Snabbt fångades jag av bokens magi, ni som läst Narnia och sedan läser denna bok kommer förstå vad jag menar.

Bakgrunden till boken, eller ska jag säga triologin, är den påhittade bokserien om det magiska landet Fillory. Quentin är bokens huvudperson, han är en rätt utråkad kille som snart ska gå ut high school och söka sig vidare till college när han en dag får chansen att börja på Brakeshill College, en magikerskola. 
Vi får följa Qs år på college, hur han träffar Alice, Penny, Josh, Janet, Eliot och  deras otroliga eskapader.

Tänker inte berätta mer om boken för er, jag vill att ni ska skapa er en egen uppfattning, men jag säger så här: Gillar ni Narnia, Harry Potter och helt enkelt magi? Läs Magikerna. 

Jag tänker redan börja söka efter del två, finns den inte på svenska är det inte helt omöjligt att jag betar av den på engelska :)

Igår läste jag ut en rätt sorglig bok "En tiger för en ängel" av Anne Birkefelt Ragde.
Boken handlar om 8-åriga Lotte vars föräldrar genomgått en skilsmässa, om hur hon den här sommaren precis som vanligt åker till farmor, farfar och farbror Jonas ute på gården Perlevik. Boken utspelar sig nånstans 60-70-tal, är lite osäker men fortfarande är skilsmässor nåt man inte talar om, teven är inte i var mans hem, alla har inte telefon och bilar är något som är få förunnat. Vi får veta hur svårt det är att vara 8 år och känna kraven från sina föräldrar att vara något man inte är. I slutet av boken gör Lottes pappa något som gjorde att mitt hjärta nästan sprängdes. Jag tycker verkligen att ni ska läsa den.

Vad som fick mig att välja den här boken är att jag tidigare läs författarens serie om de tre bröderna på gården Neshov utanför Trondheim. Serien som börjar med boken Berlinerpopplarna. Anne Birkefelt Ragde skriver böcker som fångar en, hon beskriver sina karaktärer levande.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar