Scratching on

Många av böckerna på läslistan är från 40-50-talen, så även "Gå och förkunna det på bergen", en väldigt fin och välskriven bok om en pojkes frälsning. Författaren James Baldwin, var själv son till en predikant och boken kan ses som en skildring av hans egen frälsning.
Nu är jag själv inte speciellt religiös av mig, går möjligen i kyrkan vid bröllop och dop, men har full förståelse för att andra väljer att tro på något.
"Min" bok fick hovleverantören gräva upp från magasinet i källaren, så ovanligt är det att någon läser den numera, det känns bra att jag piffar upp statistiken lite på dessa rariteter. Den har till och med det där för tiden så typiska utseendet, rött band och i boken finns "fram- och baksidan" Totalt anonym förutom guldreliefen på kanten.

Nästa bok som jag har läst ut är Mr Mercedes av Stephen King, Stephen för mig har alltid varit mästaren av skräck då det var lite trevligt att märka att Mr Mercedes var en helt vanlig thriller. Under hela tiden jag läste boken hade jag något i bakhuvudet, men mindes inte om det var en film eller en serie som figurerade, och googlade först efter jag läst ut boken och såg att den finns som serie på Netflix.
När jag läste det första kapitlet i boken så kändes det så välbekant så jag tror nog att jag har påbörjat serien på Netflix men möjligen inte fortsatt av någon anledning, troligen för att jag glömt bort den :)

Brukar ibland läsa författarpresentationerna i böckerna, och gjorde det på just den här boken. Där stod det att Kings son Joe Hill också är författare, min tanke går såklart till den sista boken jag har hemma. The Fireman av just Joe Hill.  Jag är rätt 100 på att boken inte är skriven av den man jag förknippar namnet Joe Hill med, den amerikanska fackföreningsaktivisten, utan just Stephen Kings son, men jag har inte googlat och vet därför inte vilket än.

Nu har jag läst den rätta boken av Stephen Hawking, Kosmos - en kort historik. Visst var jag hyfsat intresserad av fysik i skolan men så här ingående har jag nog aldrig läst något tidigare. Mycket av det som tas upp i boken har jag hört talas om såklart och mycket har avhandlats i serien Big Bang Theory som jag älskade att titta på.

Avslutar veckans inlägg med att säga att jag nu även läst ut Percy Jackson - Född till hjälte. Riktigt trevlig ungdomsbok om halvguden Perseus, kallad Percy, och hans första sommar på halvblodslägret. Blev riktigt sugen på att fortsätta att läsa om honom, så det är inte helt omöjligt att de kommer hem någon gång i sommar :)



Läslistan
The wind in the willows
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar