Gräver ner mig ytterligare i klassikerna


När jag började läsa Den store Gatsby, nej, jag har inte sett filmen, så visste jag inte vad som väntade mig.

Boken är en skildring över det dekadenta livet på 20-talet i New York. Nick (huvudpersonen) jobbar med obligationer och hyr ett hus på västra sidan av sundet, på östra sidan bor alla de som ärvt sin förmögenhet, de fina familjerna. Men trots det flockas alla på västra sidan hos Nicks granne, Jay Gatsby, där festerna avlöser varandra. Det skvallras mycket om Gatsby, ingen vet egentligen något om honom. Nick själv fascineras av Gatsby och blir snart vän med honom.

Bokens slut är lite oväntat men visar hur flyktig verkligheten kan vara, hur falska människor kan vara och hur viktigt det är med sanning.

Nästa bok jag har läst ut under veckan var Malcolm X självbiografi, det märktes att den skrevs på 60-talet, när rashatet i USA var som värst. Bara en mycket kort tid efter att Alex Haley hjälpte Malcolm X med självbiografin blev han oturligt mördad.  Malcolm gick igenom hela sitt liv i boken, en väldigt brokig bakgrund som hjälpte till att forma honom. Det var under det tioåriga fängelsestraffet som hans familj fick honom att upptäcka islam och när han släpptes blev han så småningom om pastor i den islamistiska rörelsen.

Boken fick mig att vilja läsa om hans motståndare, den man som räknades som den gode i medborgarättsrörelsen, Martin Luther King, tror jag skriver upp den på min lista :)

Försökte mig på veckans tredje klassiker, Vredens duvor, den föll mig inte i smaken, den var lite för rörig och berättande, men jag stryker den på listan och snart är det dags att beta av de två sista jag har hemma. Moby Dick och A Fireman, två riktiga tjockisar till böcker.

Nu har jag läst Moby Dick, en riktig feting till bok, över 700 sidor! Fascinerades över berättelsen om Ismael, Kapten Ahab och den vita valen.  Herman Melville har skrivit en riktigt underhållande bok om en mans besatthet. Mitt i allt allvar finns ett uns av humor, hur Ismael tvingas dela bädd med en kannibal, hur däcket har ett borrat hål där Ahab kan ställa ner sitt "ben" när han står och tittar ut över horisonten, hur en likkista blir en livboj. Just likkistan spelar stor roll i slutet av boken. Om ni tar er tid att läsa mastodonten får ni veta hur det går för besättningen på valfångstfartyget Peqoud. Orkar man inte det kan man se någon av filmatiseringarna.  (Själv har jag inte sett någon av filmerna)  Lite kul var det när jag läste boken, att styrmannen som heter Starbuck, hela tiden fick mig att tänka på kaffe.


Läslistan
The wind in the willows
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen



"And I like large parties. They´re so intimate. At small parties there isn´t any privacy."
The great Gatsby - F Scott Fitzgerald

"Better to sleep with a sober cannibal than a drunk Christian"
Moby Dick or, The Whale - Herman Melville





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar