Bokresan fortsätter

Det roliga med att göra en sån här utmaning är att den tar lite längre tid än såna där med 25 böcker (nu pratar vi i mina termer) och böckerna ger mig ofta en lite större utmaning än typ feelgood böcker. Ni får såklart inte tro att jag inte hinner läsa såna också, för det gör jag :) Men de har inte plats i mina inlägg just nu.

Inför detta inlägg tänkte jag att det kunde vara intressant att se vilka de böcker jag redan hade klarat av var så jag har lagt dem längst ner i rött och skrivit upp antalet, 36, för att visa att jag faktiskt hade 64 böcker kvar.

Den här veckan har jag börjat med att läsa Gyllene sonen av Pierce Brown, eller ja, jag var ju tvungen att beta av första delen i serien för att fatta fortsättningen så jag läste Rött uppror först. Serien är inte riktigt i min smak, men välskriven scifi som säkert uppskattas av många.

Nästa bok blev Mina experiment med sanningen av Mahatma Gandhi, riktigt intressant bok, även om min version var utgiven redan 1930 och språket var hyfsat antikt. Lärde mig ett nytt ord på köpet :) Honnett betyder ärlig och finns inte kvar i svenska akademins ordlista längre, så jag antar att ingen använder ordet dagligdags. Oavsett var det väldigt lärorikt att läsa hans bok, hur han i Sydafrika upptäckte sitt kall, sin början att experimentera med sanningarna, vilket inte alls är vad man tror det är.


Ibland behöver man bara läsa första sidan i en bok för att märka att man gillar den, jag hann inte många meningar i Artemis innan jag kände att det var en riktigt bra bok.  Jämfört med Rött uppror och Gyllene sonen så var det här en mycket bättre scifi. Som tur är har jag hans första bok The Martian kvar att läsa på listan, förmodligen sparar jag den lite så jag har något kul kvar att läsa och inte bara Shakespeare :)

Avslutar detta inlägg med att skriva lite om den trevliga boken "Sjöfartsnytt" som jag precis avslutat, en lite småmysig bok om en mans nystart på Newfoundland.  Den lite misslyckade Qouyle och hans barn flyttar efter hustruns död till Newfoundland för att starta om, tillsammans med hans faster och hennes hund bosätter de sig i det gamla familjehuset i närheten av orten Killick-Claw. Qouyle tar jobb på den lokala tidskriften och får i uppdrag att skriva "sjöfartsnytt", dvs information om ankomster och avgångar i hamnen. Sakta men säkert bygger de upp ett nytt liv och Qouyle får en ny chans till att bli den man han inte var i New York. Boken är välskriven och tar upp en del aktuella ämnen som arbetslöshet, nedläggningar och andra slags kriser som var aktuella på 90-talet. Jag gillade faktiskt boken. 

När jag läste boken och skulle försöka uttala Newfoundland i mitt huvud, som man ibland gör när man läser, så minns jag ett avsnitt av ett av mina favoritprogram "QI", där de en gång diskuterade hur man uttalade öns namn. De flesta av oss säger namnet fel, tydligen så ska man säga nyoo-fn-land och inte som vi svenskar troligen lärt oss New-Found-Land. Det har till och med förekommit slagsmål och mord kring den här frågan, i USA på 1870-talet så började två personer gräla om hur man uttalade öns namn och det blev ett slagsmål med dödlig utgång.

Ska jag vara fullt honnett så ser jag inte fram emot de två tjocka böckerna jag har hemma, The Fireman och Ulysses, men ska försöka ta mig igenom dem inom kort :)




Läslistan
The wind in the willows
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  (16)


Lästa sen tidigare
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr  (36 st)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar