Läsutmaning 2

Sen sist har jag inte hunnit med så många fler böcker på min lista, har tänkt att den måste ju räcka ett tag.

Men jag har läst min hyllvärmare "När Sverige var Finland" av Herman Lindqvist och erkänner att det var inte så mycket nyheter. Det mesta visste jag redan men det är kul att läsa om historien. Så punkt 25 avklarad :)

Jag har också läst en väldigt intressant bok om emigranter, den jag skrev om i förra inlägget. Har ni inte läst den gör det, Swede Hollow av Ola Larsmo.

Igår kväll började jag på en lite småtrevlig bok som jag sökte fram på hovleverantörens hemsida, genom att skriva in ordet tupp (Tuppens år).  Den verkar lovande och är väldigt lättläst. Passar på att skriva upp boken på listan då jag högst troligt avslutar den under dagen.




När jag ändå besökte hovis i fredags passade jag på att söka efter en bok jag kan göra ett bookface med (ni får inte se mig med det) och eftersom jag redan tidigare googlat vad ett bookface går ut på så har jag sett att grejen är att man ska göra boken som en del kroppen. Boken jag valde har händer på framsidan så jag tror den platsar finfint.




Före jul nån gång diskuterade jag med en kollega om böcker och fick tips att läsa Thomas Pynchon, han låter i och för sig stentrist men jag ska ge honom en chans, bokomslaget är lika oinspirerande det så jag kommer om jag läser ut boken bocka av nummer 13 också (ett bokomslag du ogillar).

I bokhögen har jag också Fiskarmannen av Chigozie Obioma som utspelar sig i Nigeria, den verkar bra och efter att ha läst ut den kan jag bocka av att jag läst en bok av en författare från Afrika. 

Det här går som på räls,men jag är lite osäker på vad jag ska välja för bok när det gäller att hitta en om en person som har mitt drömyrke. När jag var liten ville jag bli polis, sen bibliotekarie, sen audionom. That´s it. Poliser vimlar det av i bokform så jag måste hitta nåt riktigt lurigt istället om någon av de andra yrkena, annars blir det för lätt.

3. Tuppen och havet av Sara Paborn
4. Swede Hollow av Ola Larsmo
6. Förlorad i Nora Roberts värld av Ann Miller
8. Du är som du är - Melania Mazzucco
18. Försoningen av Hannah Widell & Amanda Schulman
22. Pianostämmaren av Stefan Tegnemark
25. När Sverige var Finland av Herman Lindqvist

***

Begränsa inte dina utmaningar, utmana dina begränsningar.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar