När lusten inte finns....


Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man, och så finns det dagar då yours truly tycker att böcker är stentrista och inte alls är sugen på att läsa. 

Det är då man behöver något riktigt bra för att locka fram suget igen, en riktigt, riktigt intressant bok som gör så att tiden inte räcker till och man inte kan slita sig från den och möjligen, möjligen tappar bort tiden så att - ooops - vad klockan blev mycket, det kanske är dags att åka till jobbet :)

Såna dagar har jag ibland, just nu är jag inne i en jag löser hellre korsord period, men jag tror det beror på att (ja förutom att gnugga geniknölarna) jag saknar den där riktigt bra boken som får mig att tappa tid och rum. Eller ja, kanske inte så mycket rum som tid :)

Hos min hovleverantör har jag lånat en bok som jag kan tänka mig är bra men som inte riktigt förflyttat sig från byrån till mina händer... Singöspionen av Anders Gustafson och Johan Kant.  Det blir nog kanske, kanske dagens försök till att återuppta min vilade läslusta.

Singöspionen 

Avslutar kvällens blogg med en kort dikt av Tomas Tranströmer, en hyllning till en stor poet!

APRIL OCH TYSTNAD

Våren ligger öde.
Det sammetsmörka diket
krälar vid min sida
utan spegelbilder.

Det enda som lyser
är gula blommor.

Jag bärs i min skugga
som en fiol
i sin svarta låda.

Det enda jag vill säga
glimmar utom räckhåll
som silvret
hos pantlånaren.
(ur SORGEGONDOLEN 1996)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar