April, april din dumma sill...

Jag brukar minst en gång om dagen ta en liten runda runt i kvarteret där jag bor, dels för att röra på mig, men också för att slappna av. Ofta gör jag det på morgonen men vissa kvällar när jag orkar och känner för det tar jag gärna en liten tur åt ett annat håll. Min morgonrunda har samma sträckning nästan varje dag, jag vet hur lång tid den tar och hinner tillbaka till köksbordet för att äta frukost och äntligen få unna mig en liten stund med en bra bok. Det är lite så människan funkar, belöningssystemet är underbart :)

Idag på jobbet diskuterade jag med en kollega fördelen med att lyssna på en bok, och insåg snabbt att i vissa situationer kan det vara bra med en ljudbok....på stranden när man inte vill ha märken efter solglasögon (för solen är så stark att man inte kan läsa utan) och på planet till solen (när man såklart vill packa så lätt som möjligt. Min kollega sa att han laddat ner fem böcker på sin semester så jag funderar på att satsa på det när jag åker till Indien....då slipper jag släpa med mig fem ton böcker....för utan böcker åker jag inte iväg på semester ;)

Ni vet att jag gillar att läsa historiska böcker, jag har precis läst ut en väldigt bra bok som utspelar sig i Ryssland, i nutid och runt tiden för ryska revolutionen för drygt hundra år sedan. Bokens huvudperson är det 19:e Fabergéägget...det s.k. jubileumsägget som Tsaritsan fick 1903, nåja, det finns en mänsklig huvudperson också Astor Kragh, vars mamma precis gått bort och han åker till Ryssland för att begrava henne. 

Claes Ericsson - Det 19:e Fabergeägget

Förra våren skrev jag om en författare som precis blivit utgiven i Sverige, tyvärr har inte förlaget valt att fortsätta att ge ut hennes böcker. Jag hoppas att de ångrar sig och ger ut dem för jag är så intresserad av att fortsätta att läsa om Kommissarie Gamache och hans vänner. I allra värsta fall får jag väl be Hovis att ta hem dem på engelska.

Inget är som väntans tider, just nu går jag och väntar på en leverans från Adlibris. Jag hade hoppats att få den före påsk, men den verkar dröja nån dag till :(

Öppnas i händelse av min död

April har bara börjat, jag ser fram emot en fortsatt fin läsvår med massor av trevliga böcker som sällskap :)

***
Javisst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka. ~Karin Boye

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar