En vanlig man?

Har precis läst ut den sista delen i serien om Winston Churchill av Bengt Liljeberg.

Boken var riktigt intressant och ger en ganska stor inblick i Winston och hans styre under 2:a världskriget. Winston var en rätt ovanligt man.

En lite rolig sak var att i fredagens "På spåret" så var en fråga om vilken ledare som inte var med på mötet i Casablanca 1943 och jag svor lite för mig själv och sa, jag har inte kommit så långt i boken! Däremot tyckte jag att jag fick ett bättre svar på varför inte Stalin kom på mötet i boken än i programmet....fakta är viktigt.

Just nu läser jag "Silkesmasken" av Robert Galbraith, en riktigt bra brittisk deckare! Boken handlar om Cormoran Strike som är privatdetektiv i London, han får ett fall med en försvunnen författare Owen Quine. Författaren har skrivit en bok som inte är helt rumsren och har orsakat en hel del rabalder på författarens förlag. Cormoran Strike är inte en vanlig man, han är en välväxt man, döpt efter den corniske jätten Cormoran.

Jag skrev i förra bloggen att jag skulle läsa den senaste deckaren av Mari Jungstedt och det har jag gjort. Den var helt okej, ska väl inte säga att den var riktigt bra men helt läsvärd och kul med byte av skådeplats. Det som är roligt när man läser böcker som utspelas på platser man känner igen och har varit på är att man ser orten/gatorna framför sig och ser när huvudpersonerna går på gatorna (som vanligt folk)....eller som ett visst känt djungeordspråk säger....

"Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man"

En helt vanlig man skulle jag inte kalla Shawn...Shawn är huvudpersonen i min favoritbok av Nora Roberts. Shawn är mystisk :) Jag är ju lite svag för irländare så i min värld så är han perfekt :)  Jag äger inte alla böcker av Nora Roberts, men många av de romaner och triologier som getts ut på svenska. Boken som handlar om Shawn heter "Pärlor från månen" och är del två i en av dessa triologier. Jag brukar strunta i del ett och tre när jag läser om den, jag vet ju redan hur det går för dem alla :)

Eftersom jag gillar google och att googla så googlade jag såklart dagens tema, "En vanlig man" och hittade en intressant bok.  "En vanlig man får besök" av Bosse Söderlund. Tyvärr verkar den bara finnas som E-bok...vi får se om jag försöker mig på en sådan nångång.

De vanliga männen och jag önskar er alla en fortsatt trevlig kväll!



En maskin kan göra femtio vanliga mäns arbete. Ingen maskin kan göra en ovanlig mans arbete.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar