Nyårslöfte?

Läste på facebook att Mark Zuckerberg gett sig själv ett nyårslöfte att läsa en ny bok varje vecka eller varannan kanske (every other week står det ordagrant)...piece of cake ;) och frågade sina fans på facebook vad han skulle satsa på och fick massor av tips. Han kommer satsa på att läsa om andra kulturer, historia och teknologi. Intressant!

Mark Zuckerberg på facebook kolla posten från den 3 januari.

Själv har jag börjat året med en rasslande start! Fem böcker har jag hunnit med hittills och har börjat på en ny.  I min nya prenumeration på Books & dreams magasinet hittade jag en ny författare som jag fastnade för Olle Lönnaeus och har precis börjat på "Mike Larssons rymliga hjärta". Har inte hunnit så långt i den att jag kan ge någon bra hint om jag tycker om den men jag återkommer!

Facebook är intressant, om man gillar förlagens sidor så lägger de ut boktips (som jag ofta reserverar hos Hovis) och gillar man författares sidor så får man förhandstips :)  

Några författare jag har gillat där är Nora Roberts (oväntat), Agatha Christie, Clive Cussler och Arne Dahl.  Arne Dahl som nyligen filmatiserats igen, A-gruppen kommer tillbaka på tv. Vi får se om Op-cop också blir tv-serie. 

Apropå Agatha Christie så är det ju såklart inte hennes egna sida utan ett fan som har den, lite kul, och denne postade häromdagen en bild och frågade vilken av hennes böcker som skulle bli den första man läste under 2015. Eftersom min favoritbok är "Varför bad de inte Evans" (och den enda jag har kvar efter rensningen) så blir det nog den...men när under året jag kommer läsa den lämnar jag osagt.

När vi ändå är inne på författare så har ni väl inte missat dokumentärserien om vår främsta barnboksförfattare Astrid Lindgren?  Den finns kvar på SVT-play några veckor till men sen är det kört att se den.  Det är verkligen dags för SVT att visa lite Astrid filmer på tv igen :) Jag kommer sitta bänkad framför Bröderna lejonhjärta :)  

Jag avslutar med att utmana er att läsa något ni aldrig annars skulle göra, kanske en bok om 2:a världskriget nu när det är 70 år sedan det tog slut.

Eller kanske andra delen om Winston Churchills liv - samma som jag väntar så ivrigt på från Hovis :)

Eller så satsar ni på Shakespeares "Trettondagsafton" bara för att det idag är trettondagsafton (nåt som absolut inte har nåt med pjäsen att göra).

"Böcker är ett högre väsen och de enda som talar så högt att till och med framtiden kan höra dem." Elisabeth B Browning

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar