Brittiska läckerheter :)

Då menar jag varken mat eller brittiska män utan alla dessa härliga brittiska deckare som finns.

Om man bortser från de som alla känner till, Agatha Christie och Sir Arthur Conan Doyles karaktärer, och går in på andra trevliga författare så har jag läst många av dem, de flesta utspelas i nutid, men det är nåt riktigt speciellt över de som har en air av oskuldsfullhet i sig.

En av de första författarna jag läste var Dorothy Sayers, hennes hjälte Lord Peter Wimsey, var huvudperson i många böcker som skrevs och utspelas på 20 och 30-talen. Jag minns att jag nån gång i min barndom såg en tv-serie om Lord Wimsey, men kan såklart minnas fel.

Just nu har jag en bok om Maisie Dobbs på gång, Maisie Dobbs är en kvinnlig detektiv som arbetar i 30-talets London. Böcker är riktigt intressanta och serien är skriven av Jacqueline Winspear och jag tror att det endast är tre-fyra stycken av dem utgivna på svenska, men de är bra, riktigt bra.

De får mig att tänka på den tv-serie jag såg på Kanal 9 i våras, om en australiensk kvinnlig detektiv, tydligen också baserad på ett gäng böcker, men dessa är tyvärr inte alls utgivna i Sverige och jag vet inte om de finns att få tag i annat än på Amazon (dyrt att köpa alla dessa ;) ) 

I alla fall utspelas serien i samma tidsepok och jag får lite samma känsla över dessa tre detektiver, oskuldsfullhet (nåja, det sägs att de var lite småvilda på 20-talet :) ).

Men vad jag menar med oskuldsfullhet är motsvarigheten till dagens väldigt råa böcker, med mycket blodiga mord och vapen som är som inventarier i hemmen.

Jag gillar såklart inte bara brittiska deckare som utspelas i dåtid, utan även nyare, som Elisabeth Georges kommissarie Lynley, och Ian Rankins Rebus. 

Äsch, jag ska erkänna det, jag gillar deckare, gärna sådana med små mysterier i så jag får hjälpa hjältarna att klura ut vem som var gärningsman. Jag gillar inte sådana där man redan efter bara nåt kapitel vet vem som är gärningsman och det bara blir en transportsträcka tills allt är klart. 

För några år sen läste jag en brittisk deckare, som utspelade sig på medeltiden, där en munk och en nunna var huvudpersonerna, jag vet att det skulle bli fler böcker i serien om dessa två, men jag kan inte för mitt liv komma på vad boken eller författaren heter, om det är nån som kommer på det, meddela gärna mig :)

Jag skulle kunna rada upp massor av bra brittiska deckarförfattare men nöjer mig med dessa och sjunker ner i min favoritfåtölj med den allra senaste Hercule Poirot deckaren....Monogrammorden.  Ska bli kul att se om Sophie Hannah lyckas göra en bra skildring av allas vår mustaschprydde lille belgare :)

Måste avsluta med två av mina favoritkillar, Jeeves and Wooster....har ni missat dem så har ni missat nåt :)  PG Woodehouse skrev helt underbara böcker med dessa män i huvudrollen, filmatiserade med två av Storbritanniens bästa komiker i huvudrollerna, Hugh Laurie och Stephen Fry. 

* * *

“I mean, imagine how some unfortunate Master Criminal would feel, on coming down to do a murder at the old Grange, if he found that not only was Sherlock Holmes putting in the weekend there, but Hercule Poirot, as well." ~ Bertram "Bertie" Wooster” 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar