En skön lirare

Blev ju sugen förra måndagen, på att läsa böcker av Jonas Hassen Khemiri, och det har jag gjort. Började med Jag ringer mina bröder, den var helt ok. Igår läste jag ut Montecore - en unik tiger. Jonas berättade om den under sin föreläsning och jag vet inte om jag riktigt föreställde mig det den var.

Boken var riktigt bra, den sköna liraren i boken är mannen som är Jonas pappas vän från Tunisien, Kadir. Han skriver brev till Jonas på en väldigt skön svenska, ett språk som till en början får mig att fnissa eftersom det är känns så google translated, men jag börjar gilla Kadirs språk och jag gillar Jonas när han berättar om sin pappa - eller pappor - som det heter i boken. 

Har ni inte läst Montecore - så gör det, jag tror inte ni blir besvikna :)

Har börjat att läsa Ett öga rött och jag gillar den också, Jonas använder sig av en ung kille som huvudperson, Halim. Jag gillar att Jonas vågat att skriva boken på en inte helt perfekt svenska, det står ut och gör boken unik.

Just nu har jag ett lässug men har inte hittat nån bra bok som jag vill läsa, har ni nån bok som ni älskat och vill dela med er till mig, shoot!!!

***
Idén med att "glömma" en bok är ju att ingen ska se att man glömmer den, då kan de ju komma springande efter en och försöka lämna tillbaka den. Idag tänkte jag lämna en på min lilla utflykt, men det var så rackarns mycket folk i vägen så det gick inte. Behöver ha ett riktigt bra ställe att glömma nästa på!!
Funderar på att lämna en i tvättstugan i huset, men jag tror inte mina grannar är så sugna på att hitta nån i torktumlaren ;) eller så är de det, för det är i alla fall nån som gillar sopborstar :(

***
I min tjocka bok om Finlands svenska historia har jag kommit förbi Gustav Vasa och är snart inne på 1600-talet. Det tar sig!! Med tanke på hur få sidor de första 3-400 åren finns på så måste det hända väldigt mycket de närmaste 300 åren :) 

***

Books open your mind, broaden your mind, and strengthen you as nothing else can.

William Feather




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar