Att möta en bok....eller i alla fall den som författat den...

Idag har jag fått chans att lyssna på författaren Jonas Hassen Khemiri. Han var inspirerande och förhoppningsvis har han lockat våra elever till både läsning och till att själv skriva.

Jonas berättade om hur kan kom att bli författare och hur viktigt det är med det egna språket.

Jonas är inte den enda författare jag haft chansen att lyssna till, för många år sen lyssnade jag till en fascinerande föreläsning av Henning Mankell, där jag fick upp ögonen för de böcker han skrivit som INTE handlar om Wallander. Minns inte exakt när det var men jag minns att jag fick en signerad bok i alla fall. 

Jonas H K berättade om dagböckerna han skrivit, själv har jag väl inte varit speciellt frekvent med fenomenet dagbok men som ung älskade jag att skriva, både noveller och dikter. Ingen av dem är säkert speciellt läsvärda idag, men jag skrev dem för min egen skull :) 

Dikterna har jag kvar än idag, novellerna är det nog lite sisådär med. Kan finnas nån enstaka kvar i källaren, men som sagt de har inte så stort läsvärde. 

Dikter gillade jag att skriva, gärna mystiska saker som egentligen inte sa så mycket. En av dem börjar....Väl framkommen i det blå helvetet.....den skrev jag på tåget mellan Sala och Västerås och skulle väl handla om tåget ;)  

Nå, en författare blev jag inte, men jag bidrar i alla fall till några författares försörjning :)

I november kommer en show som heter Books & Dreams till Västerås, jag har ännu inte beställt biljetter men det är på G :)   http://booksdreams.se/ Ska bli spännande att se vad det är :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar