Döden kom till Pemberley

är en deckare skriven av en av Storbritanniens ledande deckarförfattare P D James.

Boken har jag läst några gånger och i onsdags när jag åkte till Dubai upptäckte jag en miniserie baserad på boken. Den såg jag såklart, 3 timmar är inget när man flyger 6 timmar. Serien är väldigt lik boken, det enda jag saknade var Colin Firth och Jennifer Ehle i rollerna som Darcy och Lizzie :/

P D James har ju skrivit böckerna om Adam Dalgliesh och i mina gömmor nånstans, eller möjligtvis kan jag ha skänkt bort den, så har jag en av hennes böcker "Smak för döden" - en bok jag fick av min pappa i slutet av åttiotalet. I den fanns det en dedikation från författaren och jag lovar att jag ett tag trodde det var en riktig....vilken liten luring till far man har :)  Länge trodde jag att PD James var en man, kommer inte riktigt ihåg när jag upptäckte att det var en hon :)

Om ni skulle få välja en bok ni läst, vilken skulle ni vilja att de gjorde en filmatisering av (om det skulle funka är helt oväsentligt)?  Jag tror att jag skulle vilja att de filmar Louise Pennys böcker om Kommissarie Gamache. Jag är lite besviken på att inte A Bonniers publicerar fler delar :(

Lyssnar på Spotify och hör just nu 1987 med Imperiet och det fick mig att tänka på 1984 av George Orwell. Det var ett tag sen jag läste boken och om jag skulle läsa om det så skulle jag förmodligen hitta ganska många paralleller med dagens samhälle. Det är rätt läskigt hur mycket vi är övervakade fast vi inte vet om det. Läste i dagens tidning att Västerås genom öppen Wifi kartlägger invånarnas rörelsemönster i stan. Läskigt! Tror jag ska ta bort wifin från mobilen. Undrar hur boken skulle se ut som nyinspelning?

I alla fall ser jag fram emot höstens filmatiseringar av Hunger games och The Hobbit, och såklart pojken med guldbyxorna :) Alla är såklart baserade på en bok :)

* * *

"När en bok och ett huvud stöter ihop och det låter ihåligt, är det inte säkert att det är bokens fel."
Georg Christoph Lichtenberg







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar