Kopparstjärna

1850 startades den första polisstyrkan i Sverige, innan dess sköttes lagen av militären. Redan på medeltiden hade Sverige lagar som styrde hur svenskarna skulle bete sig och vilket straff som väntade om man stal eller dödade någon. 

Redan i slutet på 1700-talet startades den första brittiska polisstyrkan sitt arbete. I början på 1800-talet startades det numera så välkända New Scotland Yard.

Att människan behöver någon som håller reda på lagar och håller ordning på sig är inget nytt påfund. När en stad bildas behövs det inte bara bostäder och mat, utan även någon som håller ordningen.

Varför tar jag upp det här?

Jo, jag håller precis på med bok nummer två av den fantastiska författaren Faye Lyndsey. Bokserien börjar med New Yorks gudar och del två heter Tiga är guld.  Boken handlar om Tim Wilde, nybliven polis i New Yorks ganska nystartade polisstyrka. När jag läste New Yorks gudar så gillade jag boken, jag blir inte heller besviken av den nya.

Året är 1845 och Tim Wilde har arbetat som kopparstjärna (polis) i ett halvår, han trivs med sitt jobb och har precis avslutat ett fall när han och konstapel Piest får besök av en kvinna som anmäler en stöld. En stöld av en familj.

Tiderna speglas av slaveriet, motståndet börjar eskalera och stölden ses inte med blida ögon av Wilde och hans kamrater.  Det här är upptakten till en spännande historia som jag inte riktigt kan slita mig ifrån.

Boken får mig att tänka, tänka på och göra paralleller mellan New York och London vid samma tidpunkt. Några decennier senare kommer Jack the Ripper skaka Londons befolkning, att det är svårt att fånga en mördare utan fingeravtrycksutrustning och dna-analyser har vi fått lära oss på senare tid. Dåtidens poliser gjorde ett hästjobb utan speciella hjälpmedel och felmarginalen var stor. 

Dagens människor älskar att läsa om brott och poliser och jag är inget undantag, gärna får de utspela sig i historiskt tid. 

Svensk polishistoria

Brittisk polishistoria

New York Police department








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar