Insurgent - .upprorisk/rebellisk

Minns inte om det var för ett år sen eller i höstas som jag läste Divergent av Veronica Roth, men jag gillade boken och såg fram emot att få läsa fortsättningen. 

Vad som gjorde att jag inte läste den då, det vet jag inte, men nu när jag åter blev påmind om den p.g.a att filmatiseringen av första boken är bioaktuell så har jag läst bok två, Insurgent.

I kön hos Hovleverantören finns del tre och fyra och jag ser fram emot att få läsa dem också.

Böckerna påminner lite om Hunger games, det är unga människor som är huvudpersonerna och de utspelas i en framtid som är annorlunda.

Jag ser fram emot att få jämföra boken med den kommande filmen och hoppas att jag inte blir besviken.

Jag gillar att läsa om science fiction, nästan lika mycket som jag gillar historia. Men....det finns science fiction och så finns det science fiction. För att fånga mitt kräsna läsaröga krävs det nåt som fångar mig på en gång, nåt som gör att jag fastnar för personerna i böckerna. 

Försökte en gång att läsa Nora Roberts serie om en polis i en nära framtid, det gick inte alls, gillade absolut inte den boken. Vilket är konstigt med tanke på att Nora är en av mina favoritförfattare. Läser henne gärna på engelska också.

Apropå engelska så har jag faktiskt läst ut båda böckerna jag köpte i Berlin, Killing Jane Austen var en rätt lättsam bok om en hotellägarinna som skulle vara statist i en film om Jane Austens liv, men finner sig bli anklagad för mord på huvudrollsinnehavaren. Snabbt blir hon friförklarad och börjar nysta i mordet tillsammans med sin pojkvän som är polis i Bath. Rätt okej, men kanske inte en "kulinarisk" bokupplevelse.

Den andra Me and Mr Darcy tyckte jag var lite bättre, den spinner på nåt sätt vidare på Stolthet och fördom och vi får följa en kvinna vars högsta dröm är att hitta en man som Mr Darcy. I boken följer hon med på en bussresa i Jane Austens fotspår och vi får vara med när hon till sist blir av med sina fördomar om män :)

När jag köpte dessa böcker var jag sugen på att köpa alla som fanns i det stället på Dussman, insåg att det nog skulle bli lite för dyrt, men funderar på att mejla Dussman och fråga om jag kan få en lista på de böcker de hade till display för att köpa dem lite då och då. De flesta böckerna går ju ändå att beställa via Bokus och Adlibris.

Er lilla bokmal har en ny bok på gång och lämnar er en stund, återkommer med mer bokmalsinformation :)

Auf wiedersehen!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar