Mars mars måne...du kan lura mig till.....

I mina gömmor i källaren har jag en diktbok med vita syrener på blå bakgrund. Minns inte vilka dikter som är i men jag vet att jag har en favorit där.

Dikter är kanske inte min favoritläsning, utom dikternas diktepos....Fänrik Ståls sägner skriven av Runeberg.

Som barn minns jag den underbart vackra bok som stod i hyllan hos farmor och farfar, minns hur jag brukade bläddra i den när jag besökte dem.

Min farfar stred i finska vinterkriget som ung och han hade många kort på sig och sina kamrater i de typiska vita kläderna.

På nåt sätt förknippar jag den boken med farfar och hans upplevelser i kriget även om dikterna är skrivna mycket tidigare.

En av dikterna är Vårt land, vårt land, vårt fosterland, som delvis är Finlands nationalsång, på finska Oi maamme, Suomi, synnyinmaa.


Jag har ju lovat att räkna alla böcker jag läser det här året, och februaris skörd blev 16 st, precis lika många som i januari. Detta tack vare Lee Childs böcker om Jack Reacher som jag plöjde på sportlovet.

Hittills i mars har jag läst tre böcker, det är inte så många men jag har en riktigt feting som väntar. Elisabeth Georges senaste om Kommisarie Lynley. Har några böcker som jag väntar på från Hovleverantören men de verkar dröja.

Jag håller faktiskt just nu på att läsa Bubble av Anders De La Motte, sista delen i en triologi som tar upp dagens IT-samhälle på ett rätt ruskigt sätt.

Buzz, Geim och Bubble heter de tre böckerna för er som är intresserade. De finns billigt på både Bokus och Adlibris.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar