Inferno av Dan Brown väcker tankar

Det var ett par år sen som Dan Brown gav ut senaste boken om Robert Langdon, men nu har han kommit med "Inferno", en bok som ger Dantes inferno en helt ny innebörd. 
Den stora röda tråden i boken, är "Den gudomliga komedin" som ger Robert ledtrådar till att lösa bokens gåta. Boken är bra, väldigt spännande :) 

Tyvärr har Tom Hanks förstört bilden jag hade av Robert Langdon från när jag läste de andra böckerna, numera ser jag hans nuna när jag läser och jag vet inte om det är en fördel eller inte :)

Boken tar upp ett globalt problem, den växande befolkningsmängden på jorden, att jorden snart inte kan ta hand om alla de människor som föds på jorden.

Utan att avslöja alltför mycket för er som vill läsa boken kan jag säga att Dan Brown i boken skriver att 70 % av de afrikanska barnen föds utan att vara planerade och att 30 % av de nordamerikanska barnen också är det.

Just nu bor det 7 miljarder på jorden, jag minns att det för bara ett par decennium sen var 5 miljarder, det ökar fort alldeles för fort. Jordens resurser kommer inte räcka i all evighet. 

Enligt en artikel i DN från 2011, kommer befolkningsökningen avstanna vid 10 miljarder runt år 2050.

Forskare och politiker är ense om att befolkningen måste begränsas och att födelsetalen måste minskas. 

Hur man ska se till att detta görs är en mycket svår fråga, då många religioner förbjuder födelsekontroll.

Kina har ju infört ett-barns politiken, där meningen är att de ska minska sin befolkning men som i praktiken inte blev en succé, då föräldrar valt att abortera flickor för att istället ha söner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ettbarnspolitik

http://www.dn.se/nyheter/sverige/7-miljardersdagen-forutsags-for-lange-sedan/

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/jordens-befolkning-maste-begransas_7600824.svd

Boken väcker onekligen en intressant fråga som jag faktiskt inte varit så insatt i förut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar