Slutet gott,allting gott

 Jisses, jag har sedan jag läste en Vampyrs bekännelse ogillat vampyrer och det hjälper inte att det är häxor med i triologin. Jag är inte rädd för vampyrer, jag gillar bara inte dem som personligheter.  Nå, jag gjorde ett försök att läsa skiten, läste första delen på svenska, beslutade mig för att hoppa över del två, och skummade lite i del tre. Jag erkänner att jag bara kommer klara 99 av böckerna. Låt gå, jag testade i alla fall. #triedmybest.

Nu har jag fått hem några av de som biblioteket köpt in åt mig för att jag ska klara av listan, de innehåller inga vampyrer så jag ska väl klara av dem :) Det är totalt 6 böcker kvar nu och det känns som att jag kommer klara av mitt mål inom kort :) Det jag startade i slutet av april och för att citera mig själv så skulle jag klara av 15 eller alla :)  Inget dåligt mål :)

Första boken i detta inlägg blir "A death in the family" av James Agee, en bok som handlar om hur familjefadern Jay plötsligt blir kallad till sin fars sjukbädd och vid hemresan så omkommer han i en singelolycka.  Boken är intressant och handlar om en familjs sorg vid dödsbud. Boken finns inte utgiven på svenska men är hyfsat lätt att läsa på engelska.

Fortsätter med den underbara "Den målade fågeln" som handlar om en liten pojke som under andra världskriget sätts i "säkerhet" från nazisterna i Polen, men som av olyckliga skäl blir tvungen att själv vandra runt och ta hand om sig. Bland alla blonda och blåögda polacker på den avlägsna landsbygden är han en ovanlig syn, men sitt mörka hår och sina bruna ögon och de vidskepliga landsbygdsborna tror att han är besatt av djävulen. Boken är skriven i jagform men handlar inte om författarens egna upplevelser.

Avslutar mitt inlägg med boken 438 days av Jonathan Franklin, en bok om verklig händelse. Boken skildrar José Salvador Alvarengas kamp för överlevnad efter en storm utanför Mexico. 438 dagar efter att han lämnade den lilla fiskebyn kommer han till en av de små Marshallöarna, då har han i en liten fiskebåt färdats 14480 mil på öppet hav. Det är en fantastisk historia om en mans överlevnad, vilken mental styrka han måste ha haft!

Om man översätter titeln till svenska blir det 438 dagar, precis lika lång tid som de två svenska journalisterna satt i fängelse i Etiopien. Den boken är också fruktansvärt bra (men betoning på fruktansvärt).

Nu är det tre böcker kvar, tre rätt tjocka böcker så jag kommer nog inte hinna läsa dem så fort, för hoppningsvis återkommer jag med ett inlägg innan november är slut :)

Ta hand om er!

Lästa nu under 2020

The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
Ensam på Mars
Min vän Charlotte
Du sköna nya värld
Benjamin Franklin - En självbiografi
Och trädet var lyckligt
Romeo och Julia
Ett porträtt av konstnären som ung
Blodets meridian
Den långa vägen till frihet
Främlingen
Fahrenheit 451
Ett veck i tiden
How to be a champion! (på engelska)
Den långa flykten
Lida
American Psycho
Macbeth
Samhällets olycksbarn
Hamlet
I väntan på Godot
Hamilton - The revolution
Lagt kort
The outsiders (på engelska)
Moment 22
De små tingens gud
And their eyes were watching god (på engelska)
Den nakna lunchen
Den engelske patienten
Förvandlingen
På väg
Stormen och vreden
The things they carried (på engelska)
A death in the family (på engelska)
Den målade fågeln
438 days (på engelska)

Ej avslutade
The book of life


Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Krig och fred
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar