Fantomen har tio tigrars styrka

 Vilket såklart är omöjligt att ha, men Fantomen var en av mina seriefavoriter som ung och just nu skulle jag vilja ha en superhjälte som räddar världen :)

Rivstartade veckan med Franz Kafkas Förvandlingen, för att vara så kort, ungefär 60 sidor, så är den innehållsrik. Tänk att, som Gregor, en dag vakna och upptäcka att man är en insekt, vilken konstig känsla det skulle vara.  Boken är välskriven och jag förstår att den räknas som en av de stora klassiska litterära verken. 

Fortsatte med Paulo Coelhos fina bok Alkemisten. Boken handlar om den unge fåraherden Santiago som en dag efter att ha fått sina drömmar tydda beger sig iväg för att besöka pyramiderna i Egypten för att hitta en skatt. 

1957 gavs Jack Keroacs bok På väg ut för första gången, boken gav upphov till en ny livsstil, unga började lifta runt i USA för att se landet och boken sågs som en bibel över beatnikrörelsen.  Boken är riktigt bra och skildrar huvudpersonen Sal och hans vänner, på väg genom USA. 

Nu börjar min lista minska och på något sätt tycker jag det känns bra, min andra bokhög börjar växa och det kliar lite i fingrarna att få börja med lite andra böcker nu :) Men, eftersom det är några kvar så betar vi av dem också :)

Stormen och vreden sägs vara bra, jag tycker den är rörig och var inte speciellt förtjust i att det var olika personer som "pratade" i varje kapitel.  Det är ingen bok jag skulle läsa igen i alla fall.

Det är inte många böcker på listan som jag har läst på engelska, dels för att de flesta av dem finns översatta till svenska och då har jag valt den svenska versionen. Nästa bok på listan finns inte på svenska i Västmanland så då valde jag den engelska versionen. Boken är en fin skildring över de vedermödor om fanns under Vietnamkriget. Författaren skildrar sitt eget och kamraters öden i en massa små berättelser, bokens titel "The things they carried" handlar om all den packning männen tvingades släpa omkring med, både fysiskt och psykiskt. Vietnamkriget är ju ett av det mest omdiskuterade deltagande USA har gjort och det märks lite i boken. 

Nästa bok jag ska läsa är också på engelska, men för att förstå vad jag läser känner jag att jag behöver läsa de två första delarna i serien.  Har precis påbörjat första delen och jag gillar verkligen inte vampyrböcker men jag ska försöka komma igenom alla tre.  Började läsa den första delen (den enda på svenska) igår kväll och bara genom att läsa det första kapitlet börjar jag känna igen historien, var tvungen att googla lite och inser att jag faktiskt började titta på tv-serien som är baserad på böckerna men ratade den för att det var vampyrer med. Hahaha, hur ska det här gå.  Det får ni se i nästa inlägg :)


Lästa nu under 2020

The wind in the willows (på engelska)
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn
Gå och förkunna det på bergen
Mr Mercedes
Kosmos - en kort historik
Percy Jackson - Född till hjälte
Gyllene sonen
Mina experiment med sanningen
Artemis 
Sjöfartsnytt  
The Fireman (på engelska)
Världarnas krig
Sofies värld
Odysseus
Antigone
Sista vakten
Ensam på Mars
Min vän Charlotte
Du sköna nya värld
Benjamin Franklin - En självbiografi
Och trädet var lyckligt
Romeo och Julia
Ett porträtt av konstnären som ung
Blodets meridian
Den långa vägen till frihet
Främlingen
Fahrenheit 451
Ett veck i tiden
How to be a champion! (på engelska)
Den långa flykten
Lida
American Psycho
Macbeth
Samhällets olycksbarn
Hamlet
I väntan på Godot
Hamilton - The revolution
Lagt kort
The outsiders (på engelska)
Moment 22
De små tingens gud
And their eyes were watching god (på engelska)
Den nakna lunchen
Den engelske patienten
Förvandlingen
På väg
Stormen och vreden
The things they carried (på engelska)




Böcker lästa före 2020
1984
Den hemlighetsfulla ön
Don quixote
Oliver Twist
Dödssynder
Mordet på orientexpressen
Frankenstein
Alice i underlandet
Purpurfärgen
Lysande utsikter
Harry Potter (alla)
Brott och straff
Gullivers resor
Sagan om ringen (alla)
Baskervilles hund
Dorian Grays porträtt
Den gamle och havet
Sagan om is och eld
Greven av Monte Cristo
The commitments
Krig och fred
Djurfarmen
Anne Franks dagbok
Bridget Jones Dagbok
Dracula
Stolthet och fördom
Berättelsen om Narnia (alla)
Odysseen
Kvinnan på tåget
Ställ ut en väktare
I djupt vatten
Lilla huset på prärien
Rebecca
Charlie och chokladfabriken
Den hemliga trädgården
Borta med vinden
Bilbo - en hobbits äventyr 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar