Maj, maj måne (återanvänder en gammal bloggtitel)

Den gamla ordramsan säger att jag ska lura er till Skåne, men just nu tycker jag att det räcker att ni läser om Skåne eller något annat trevligt ställe. Vi får alla anpassa oss efter de rekommendationer som finns.

Lite därför har jag ju valt att ta upp den här läslistan, för att ha något trevligt att göra när man måste försöka låta bli att träffa en massa människor.

I lördags var jag ner till hovleverantören för att hämta några reserverade böcker, precis när jag skulle gå ut såg jag att de hade gjort små trevliga kassar på olika teman, av en slump valde jag en kasse med historiska böcker och ta mig 17 om inte den ena boken är en på min lista :) Visserligen är den uppdelad i två böcker, men det var som hittat!



Nästa bok på listan var Lille Prinsen av Antoine De Saint-Exupéry, en söt liten barnbok som gick fort att läsa.  Boken är riktigt väl skriven och tar upp viktiga saker, som barn kanske man inte kan läsa mellan raderna men som vuxen förstår man varför författaren skriver som han gör, det känns som en betraktelse av den vuxna världen från ett barns ögon. 
Ibland gick mina tankar till att mannen i boken yrar och därför hittar på den lille prinsen i det han ser i feberyran, den lille prinsens gula halsduk kan vara den gula ormen som han kanske blir biten av.  

Tråkigt att författaren själv aldrig fick uppleva framgången med boken, han dog innan den blev utgiven.

När jag hört talas om HG Wells så har jag alltid tänkt mig stora tjocka SF/Fantasy böcker, men till min förvåning så är det inte så farligt tjocka böcker det handlar om. Just den här, Tidsmaskien var på 142 sidor och väldigt lättläst, i alla fall för mig som är van med böcker av lite större volym.  Av själva författaren har jag faktiskt inte läst något förut så det var faktiskt riktigt kul att läsa något av honom. Det är det som är så trevligt med den här utmaningen, att läsa något som jag kanske inte tänkt på att plocka på mig på biblioteket. 

Tidsmaskinen är skriven 1895, långt före dagens tekniska prylar och ändå känns den väldig modern på något sätt. Tidsresenären åker i sin första resa till år åttahundratvåtusensjuhundraett och där är människorna på jordens yta små och vegetarianer. Tänk er att för 125 år sen spådde HG Wells att framtidens människor skulle äta frukt och att jorden vara fylld av trädgårdar och blommor, undrar om han kunde resa i tiden?  :)
Det är tur att jag har en till av hans böcker på läslistan, för jag tyckte om att läsa Tidsmaskinen.



I början av inlägget skrev jag om kassen jag hittade på biblioteket, en av titlarna i kassen var "Det växte ett träd i Brooklyn". Jag har nu läst ut båda volymerna och älskar boken! Det är en så vacker skildring av en fattig flickas uppväxt i 1900-talets Brooklyn.  Jag vill helst inte läsa något om böckerna innan jag påbörjar dem så först nu när jag har läst ut den så upptäcker jag att boken både filmatiserats och blivit en musikal, den senare verkar inte ha jättemycket gemensamt med boken.

Känner mig snopen, skulle precis berätta mina känslor över att ha läst Stephen Hawkings bok A brief history of time när jag inser att det nog inte var den rätta boken jag läst, utan en mer förklarande vid-sidan om bok. Så jag har fått reservera den riktiga, men den här gången har jag valt den på svenska, för även om jag har ett litet intresse i kvantfysik och kvantmekanik efter att ha tittat på Big Bang Theory så tror jag faktiskt inte jag kommer genom den boken på engelska.  Stephen är i alla fall en mycket intressent personlighet och här kan jag i alla fall säga att jag har sett filmen om hans liv. Får återkomma om vad jag tycker om själva boken med hans svarta hål teorier när jag läst ut den.

På återläsande!


Läslistan
The wind in the willows
Den store Gatsby
Malcolm X - En självbiografi
Vredens duvor
Moby Dick eller Den vita valen
Lille Prinsen
Tidsmaskinen
Det växte ett träd i Brooklyn

"The world was hers for reading"
A Tree grows in Brooklyn

"All grown-ups were once children...but only few of them rembember it"
The Little prince

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar