Nya tider och nya utmaningar

Ni vet vad man säger "tiden bara rinner iväg", det har den gjort sen sist jag var här och skrev. Till en början var det andra orsaker som gjorde att jag inte orkade läsa och skriva i slutet av 2018. Men sakta började det läsas igen och jag lovar att jag har läst massor av böcker sedan jag senast skrev något här.

Nu så här i tider av social distans och när man ska hålla sig från folksamlingar av större karaktär så har jag påbörjat ett nytt projekt. Julen 2018 fick jag en affish av min väninna, med 100 klassiska böcker som "man måste läsa". Av samma skäl som tidigare så har det inte blivit av men nu ska jag beta av minst 15 i år har jag tänkt. Kan bli alla kvarvarande, man vet aldrig med mig :)


Som ni ser är det väldigt många oskrapade rutor, men idag har jag lyckats läsa ut en till, valde ut några väl valda titlar och reserverade dem hos Hovleverantören och hämtade dem nu i veckan. In och ut i snabb takt :)  Den första boken jag valde att läsa var Det susar i säven, eller som den heter på engelska The wind in the willows då jag valde att läsa den på engelska.  Det kommer bli så med några av titlarna eftersom jag när jag sökte efter dem på biblioteket fanns inte alla på svenska. Vissa kommer bli utmaningar att hitta har jag upptäckt, men tiden finns ju och jag har valt att inte ha något slutdatum på mitt projekt då det är så väldigt många böcker och flera av dem är enormt tjocka.

Men tillbaka till Det susar i säven, mullvaden, vattenråttan, paddan och grävlingen, jag minns såklart att de fanns som barnprogram när jag var liten så jag var inte helt ovetande om vad som gällde när jag öppnade boken.  Boken är härligt skriven och är från början godnattsagor som författaren berättade för sin son. 


Karaktärerna i berättelsen är roliga, "mänskliga" och felbara precis som vi människor, de pratar, går och har kläder på sig. Paddan älskar att köra för fort och hamnar i trubbel när han gör det. Men de litar på varandra och ställer upp för sina vänner precis som man bör göra. 

Det kändes skönt att få skrapa den första av de nya rutorna idag :)  Jag kommer inte ta kort på alla skrapade rutor framöver men den första tänkte jag ge er :)

De andra böckerna jag har hemma just nu är: Den store Gatsby,  Vredens druvor, Moby Dick,  Malcolm X: En självbiografi och The Fireman av Joe Hill, den sista hittade jag inte på svenska och boken är fetare än en tegelsten så den tar nog lite tid att ta sig igenom. Fördelen med att ge sig på klassiker är att det troligtvis inte kommer vara någon kö på dem och jag kan låna om dem när tiden börjar rinna ut :)

Avslutar med två citat från Det susar i säven:

"All this he saw, for one moment breathless and intense, vivid on the morning sky; and still, as he looked, he lived; and still, as he lived, he wondered,"

"Onion sauce! Onion Sauce!"

Kenneth Grahame



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar