Sol och böcker

När jag antog den här utmaningen insåg jag att några av böckerna skulle bli en utmaning, bland annat den där en person skulle ha mitt förnamn. Ulrika är inte ett så väldigt vanligt namn i engelska böcker, men så kom jag på att en av karaktärerna i Wilhelm Mobergs utvandrarepos heter Ulrika. Hon må ha haft ett lite skamfilat rykte i böckerna men likväl heter hon som jag :)  Jag var till biblioteket och lånade en av delarna i serien, har läst hela serien på svenska för massor av år sedan så jag vet ju hur allt slutar. Nu har jag äntligen läst ut den, tack biblioteket för att man får låna om böcker två gånger :)   Har också fått se hur man tydligen ska uttala mitt namn på amerikanska...Ollrika :)



För några veckor sen fick jag ett tips på en bok av en kollega, We need to talk about Kevin. Den boken ligger näst på tur här hemma :)

De senaste dagarna har jag läst två rätt spännande böcker, Kvinnan vid kanalen är en av dem. Kvinnan vid kanalen utspelas 1952 på Väster i Malmö, ett område som då var ett väldigt socialt utsatt område. Boken var riktigt bra och författaren har gett ut fler några böcker innan den och jag  kommer troligen att låna och läsa dem också.

Kvinnan vid kanalen

Den andra boken är Kritgubben av CJ Tudor, en bok som handlar om ett kompisgäng som 1986 upptäcker en död människa och hur det påverkar dem 30 år senare. Den boken var också väldigt bra, läste ut den i ett streck.

Kritgubben


Innan jag började med dessa böcker så läste jag en oerhört charmig bok om en kvinna som ärver en bokhandel i London. Gillar man feelgood-böcker så är den nästan ett måste :)

Bokhandeln på Riverside Drive




A book I read in school - Roald Dahl - Charlie and the Chocolate factory
A book from my childhood - C.S Lewis - The magicians nephew
A book published over 100 years ago
A book published in the last year - Nora Roberts - Year one
A non-fiction book
A book written by a male author 
A book written by a female author - Katie Fforde - Practically perfect
A book written by someone who isn´t a writer
A book that became a film
A book published in the 20th century - Agatha Christie - Sleeping murder
A book set in my hometown/region - Ecomuseum Bergslagen - Of man and iron
A book with a name in the title  - Nicholas Sparks- Dear John
A book with a number in the title - Jools Oliver - Minus nine to one
A book based on a true story
A book someone else recommended - Sarah Winman - When god was a rabbit
A book with over 500 pages
A book I could finish in one day - Katie Fforde - Living dangerously
A previously banned book
A book with a one-word title - Andrew Sean Greer - Less
A book translated from another language - Paulo Coelho - Eleven minutes
A personal growth book
A memoir or a journal
A book by someone from another country - Sophie Kinsella - Sleeping arrangements
A book set somewhere you´ll visit this year
An award-winning book
A book you were supposed to read in school
A book with a character with your first name - Wilhelm Moberg - The settlers
A book with a place in the title
A book set in the future
A play - Tennessee Williams - A streetcar named desire
A scary book - John Harding - Florence & Giles
A funny book - Cathy Woodman -Trust me I´m a vet
A book of short stories - William Boyd - The Dreams of Bethany Mellmoth
A triology or series - Cathy Woodman - Must be love, - The sweetest thing, - It´s a vets life
A bestseller
A book you own but haven´t read
A book about philosophy - Marx - a short introduction
An epic poem - Walt Whitman - A song to myself
A Victorian novel
A book of poetry
A book with a colour in the title - Anne Enright - The green road
A book with a appealing cover - Christmas promises at the little wedding shop
A book about pshycology - 
A book about science
A graphic novel
A self-published book
A book from a different culture  "Jan-Philipp Sendker - A well-tempered heart"
A young adult book-  Emery Lord - The start of me and you
A book of non-fiction essays
A book by an author you haven´t read before - Claire Sandy - A not quite perfect family
A book set in a country you´ve never been to - Nicholas Drayson - A guide to the birds of east Africa
A book set in the place you live today

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar