Böcker, böcker, böcker och så lite mer böcker?

När jag började läsa "A well-tempered heart" så tyckte jag att jag kände igen huvudpersonen i romanen, när hon börjar tänka på sin bror i Burma så säger jag till mig själv. Ja, men du har ju läst boken innan. När jag kommit halvvägs och senare mot slutet av boken så inser jag att jag faktiskt läst den här också. Fast på svenska. Nå, den är på engelska och utspelar sig i en annan kultur så jag bockar av även den boken :)

Går igenom högen med böcker jag lånat på bibblan och inser att jag av misstag har lånat ytterligare en filosofibok. Den får bli en bumerang och åka tillbaka, här ska vi inte läsa böcker i onödan ;)

Hittade en bok som heter Less på biblioteket när jag var där en av de senaste gångerna, behövde ju en bok som bara hade ett ord i titeln. Boken handlade om Arthur Less och hans vedermödor i kärlekslivet, rätt underhållande faktiskt även om jag kanske inte instämmer i att man skulle fälla tårar av skratt när man läste den :)

Ojojoj, jag tror det har gått tre veckor sedan jag började på inlägget, men ibland så är det mycket att göra och man får prioritera lite :)

Under helgen som varit har jag avslutat några böcker, bland annat den engelska bok som gör att jag kan bocka av en bok med en färg i.  The Green road av Anne Enright, en trevlig liten bok om fyra irländska syskon som efter många år kommer hem för att fira jul med sin ålderstigna mamma.

Men även om jag inte har läst så mycket på engelska har jag betat av ett gäng på svenska, bland annat har jag läst tre böcker av Göran Redin, som skriver om tre syskon i 1600-talets Sverige, riktigt trevliga böcker. Har den fjärde att hämta nere på biblioteket.

Utöver dessa har jag läst ut boken 1793 av Niklas Natt och Dag, en riktigt spännande deckare som utspelas just 1793 :) Ser fram emot en fortsättning av honom.

Sommaren ser ut att bli spännande :) Har hittat många trevliga böcker att läsa.





A book I read in school - Roald Dahl - Charlie and the Chocolate factory
A book from my childhood - C.S Lewis - The magicians nephew
A book published over 100 years ago
A book published in the last year - Nora Roberts - Year one
A non-fiction book
A book written by a male author 
A book written by a female author - Katie Fforde - Practically perfect
A book written by someone who isn´t a writer
A book that became a film
A book published in the 20th century - Agatha Christie - Sleeping murder
A book set in my hometown/region - Ecomuseum Bergslagen - Of man and iron
A book with a name in the title  - Nicholas Sparks- Dear John
A book with a number in the title - Jools Oliver - Minus nine to one
A book based on a true story
A book someone else recommended - Sarah Winman - When god was a rabbit
A book with over 500 pages
A book I could finish in one day - Katie Fforde - Living dangerously
A previously banned book
A book with a one-word title - Andrew Sean Greer - Less
A book translated from another language - Paulo Coelho - Eleven minutes
A personal growth book
A memoir or a journal
A book by someone from another country - Sophie Kinsella - Sleeping arrangements
A book set somewhere you´ll visit this year
An award-winning book
A book you were supposed to read in school
A book with a character with your first name
A book with a place in the title
A book set in the future
A play - Tennessee Williams - A streetcar named desire
A scary book - John Harding - Florence & Giles
A funny book - Cathy Woodman -Trust me I´m a vet
A book of short stories - William Boyd - The Dreams of Bethany Mellmoth
A triology or series - Cathy Woodman - Must be love, - The sweetest thing, - It´s a vets life
A bestseller
A book you own but haven´t read
A book about philosophy - Marx - a short introduction
An epic poem - Walt Whitman - A song to myself
A Victorian novel
A book of poetry
A book with a colour in the title - Anne Enright - The green road
A book with a appealing cover - Christmas promises at the little wedding shop
A book about pshycology - 
A book about science
A graphic novel
A self-published book
A book from a different culture  "Jan-Philipp Sendker - A well-tempered heart"
A young adult book-  Emery Lord - The start of me and you
A book of non-fiction essays
A book by an author you haven´t read before - Claire Sandy - A not quite perfect family
A book set in a country you´ve never been to - Nicholas Drayson - A guide to the birds of east Africa
A book set in the place you live today

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar